Abhazya cumhurbaşkanı adaylarından Robert Arşba hükümet programını Республикa Абхазия gazetesinde yayınladı. Tüm programı, diaspora ve dönüş konusuna ilişkin bölüm başta olacak şekilde, okuyucularımızın bilgisine sunuyoruz.
Ülkemiz, Abhaz devletinin oluşumu ve gelişimi açısından zor bir dönemden geçmektedir. İki siyasi güç arasında iktidarı ele geçirme fırsatı için süregelen çatışma, ekonomik ve sosyal sorunları daha da kötüleştirmiş, devletin en önemli kurumlarını zayıflatmış ve toplumda bölünmeye yol açmıştır. Bu varoluş modelinin devamı nihayetinde devletimizi yok edecek ve halkımızı hayatta kalmanın eşiğine getirecektir.
Mevcut siyasi gerçeklik bizi rehin tutuyor; bize aslında birbirinden çok da farklı olmayan iki yoldan birini seçmemiz öneriliyor. Ben size üçüncü yolu seçmenizi öneriyorum - eski elitlerin yıkıcı ve anlamsız siyasi mücadelesinden uzaklaşmak, reformlara yönelmek ve ortak tarihimizde yeni bir sayfa açmak.
Ben ve ekibim, birleşme sürecini başlatmanızı, elimizden alınan birliğe geri dönmenizi ve bağımsızlığımızı canları pahasına kazananlar ve gelecek nesiller uğruna birlikte inşa etmeye başlamanızı öneriyoruz.
Bize göre demografik sorunun çözümü öncelikle sosyo-ekonomik alanda yatmaktadır. Bugün gözlemlenen doğum ve ölüm oranları arasındaki feci dengesizliğin üstesinden ancak vatandaşların refahının, ekonomik istikrarın ve geleceğe duyulan güvenin arttırılması, altyapı, eğitim ve sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesinin yanı sıra genç nesiller arasında aile otoritesini güçlendirmeyi amaçlayan ahlaki ve etik tutumların oluşturulmasıyla gelinebilir.
Demografik sorunun çözümü, nüfusu artırma ve ulusu koruma stratejisinin bir parçası olarak kapsamlı bir eylem gerektirmektedir. Bununla birlikte, vatandaşları aile kurmaya ve çocuk sahibi olmaya teşvik etmek için acil önlemler alınması gerekmektedir. Bu önlemler şunlar olabilir.
Geri dönüş, ulusun korunması ve geliştirilmesi için diğer önemli ana hat olmaya devam etmektedir. Devletin bu süreçteki temel rolü, yurttaşlarımızın geri dönüşü için gerekli koşulları yaratmaktır. Ancak, uygulamanın da gösterdiği gibi, devletin son otuz yılda bu yönde izlediği politika etkisiz kalmıştır.
Demografi konusunda olduğu gibi, bu sorunun çözümü de büyük ölçüde devletimizin gelişmişlik düzeyine ve yurtdışındaki tüm diasporalarla etkileşim faaliyetine bağlıdır. Son yıllarda bu bağlantı zayıfladı: Abhazya dış dünyaya kapalı kalmaya devam ediyor ve kurumların çöküşü, ekonomik kriz ve kolluk kuvvetleri ile ilgili sorunlar durumu daha da kötüleştirdi. Bu sorunların çözülmesi Abhazların tarihi anavatanlarına dönmeleri için gerekli ön koşulları yaratacaktır.
Devletimizin temel misyonu, çok uluslu halkımızın korunması, büyümesi ve gelişmesi için benzersiz koşullar yaratmaktır; bu da ancak özgür ve bağımsız bir varoluş çerçevesinde mümkündür. Bu hedefin hayata geçirilmesinin başlangıcı 12 Ekim 1999 tarihinde kabul edilen “Devlet Bağımsızlığı Yasası” olmuştur. Abhazya Devleti'nin geleceği, vatandaşlarının refahı ve güvenliği için tüm sorumluluk her şeyden önce bize - Abhazlara ve tüm çok uluslu halkımıza aittir. Bizler, istisnasız tüm toplumun çıkarları doğrultusunda adalet, karşılıklı saygı ve ortak refah ilkeleri üzerine yeniden canlanan ve devlet kuran bir milletiz. Etnosumuza özgü geleneksel değerlerimiz, halk demokrasisinin gelenekleri, bireye, özgürlüğe ve insan onuruna saygının önceliği, modern ve medeni bir toplum yaratmak için bize eşsiz bir temel sağlamaktadır. Dünyanın geri kalanına örnek olmak için sadece onlara dönmemiz, onları canlandırmamız ve uygulamamız gerekiyor.
Abhazya Cumhuriyeti'nin mevcut Anayasası, savaş sonrası dönemin karmaşıklığı nedeniyle 1994 yılında geçici bir belge olarak kabul edildi. Anayasa, Devlet Başkanı'na mümkün olan en geniş yetkileri vererek, devlet yönetiminde, özellikle de Yüksek Konsey'de, meslektaşlar arası karar alma uygulamasından uzaklaştı. Halkımızın lideri Vladislav Ardzınba başkanlığındaki Abhazya Yüksek Konseyi'nin ülkeyi yıkıcı bir savaştan geçirmeyi ve zafer kazanmayı başardığını hatırlatmak isterim. Eski Anayasanın kaynakları tükenmiştir.
Sonraki tüm hükümetler, 2004'ten başlayarak, halka hükümlerini değiştireceklerine ve “tek güç ”ten uzaklaşacaklarına söz verdiler, ancak iktidara geldiklerinde eski Anayasanın hükümlerini iktidarı korumak için kullandılar, hükümlerini kötüye kullandılar, kararları ve eylemleri için halkın önünde sorumluluktan kaçındılar. Devlet, halkımızın çıkarlarını karşılamaktan vazgeçti. Bireyler için bir zenginleşme kaynağı haline gelmiş, devlet kurumları zayıflamış ve halk korkunç bir adaletsizlik, hukuksuzluk ve çıkarlarının ihlali ile karşı karşıya kalmıştır. Toplumdaki sosyal tabakalaşma felaket boyutlarına ulaşmış, devletin milli kaynakları yağmalanmakta, sürekli hale gelen siyasi krizler ülkeyi sürekli olarak anarşi ve iç çatışmaya doğru sürüklemektedir.
Bu sorunların ana nedeni, toplumun geri kalanını ülkede meydana gelen süreçlere katılımdan ve kontrolden dışlayarak, tek bir kişinin ve ortaklarının tüm gücü elinde bulundurmasına izin veren Anayasa'dır.
Ben ve ekibim Anayasayı değiştirmeyi, yeni bir toplumsal sözleşme oluşturmayı ve böylece ülkenin siyasi yaşamını düzenlemeyi, devlet kurumlarının meşruiyetini canlandırmayı ve güçlendirmeyi, hükümetin tüm organlarının halka karşı sorumluluğunu güçlendirmeyi öneriyoruz.
Parti mevzuatının bir an önce değiştirilmesini, seçim sisteminde reform yapılmasını ve yasama gücünün karma bir şekilde oluşturulmasına geçilmesini, yetkilerin Cumhurbaşkanı ve Parlamento arasında yeniden dağıtılmasını, böylece güç dengesinin sağlanmasını ve Cumhurbaşkanı ile Halk Meclisi'nin sorumluluklarının net bir şekilde belirlenmesini öneriyoruz. Reform ayrıca yerel yönetimlerin yetkilerinin genişletilmesini ve Abhazya'nın yargı sisteminin etkinliğinin artırılmasını da içeriyor. Bu hedefleri gerçekleştirmek için aşağıdaki kilit aşamaları içeren bir yol haritası geliştirdik:
Yürütme organının idari reformu, yönetim sistemini optimize etmeyi, kamu makamlarının yönetim kapasitesini artırmayı, yolsuzluk risklerini en aza indirmeyi ve kamu görevlilerinin sorumluluğunu artırmayı amaçlamaktadır. Devletimizin sistemik sorunlarından biri, devlet bütçesinin aslan payını tüketen son derece şişirilmiş bir bürokratik aygıttır. Devlet aygıtının genişlemesi, Abhazya'da gelişen destekçilerine pozisyonlar ve “kazançlı” yerler “hediye etme” yolsuzluk sisteminden kaynaklanmaktadır. Bu uygulamanın uzun yıllar boyunca devlet kurumlarının, bakanlıkların ve departmanların çalışanlarının sayısı birkaç kat arttı, aynı zamanda devlet memurlarının niteliklerinde bir düşüş, yolsuz davranışlarda bir artış, gücün kötüye kullanılması ve resmi pozisyonun yalnızca kişisel amaçlar için kullanılması söz konusu.
Yürütme erki sisteminin kendisi, çoğu zaman birbirinin işlevlerini tekrarlayan çeşitli yapılarla yüklüdür ve iktidarın çok boyutlu ve çok düzeyli mimarisi, ülke topraklarının ölçeği, nüfus ve devletin mali ve ekonomik kapasiteleri dikkate alınmadan inşa edilmiştir. Sonuç olarak, cumhuriyetin tüm bütçe potansiyelinin yalnızca bürokratik makinenin ihtiyaçlarını karşılamak için kullanıldığı bir “devlet için devlet” modelimiz var ki bu kabul edilemez.
İdari reform, Abhazya Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu'nun yapısal reformunu, bakanlıkların, departmanların, komitelerin ve hizmetlerin personelinin optimizasyonunu, aygıtın bakımı için ağırlama ve diğer masrafların azaltılmasını, yönetim sisteminin dijitalleştirilmesini ve elektronik belge akışının başlatılmasını ve ayrıca personelin rekabetçi seçimini içermektedir. Bunlar şunları içermektedir:
Abhazya Cumhuriyeti'nin güvenliğinin sağlanması, ülkenin hem iç hem de dış politikasında bir önceliktir. Devletin güvenliğine yönelik gerçek ve potansiyel tehditlerin analizi, devlet yetkililerinin sürekli dikkat göstermesi gerektiğini göstermektedir. Tehditlerin ölçeği ve doğası, ayrıca ülkenin sınırlı kaynak potansiyeli, Abhazya'nın ulusal güvenliğinin tüm konularının katılımını ve sağlanmasının en etkili modellerinin geliştirilmesini gerektirmektedir.
En önemli koşul, ülkemizin güvenliğini kendimizin sağlaması gerektiğidir! Bu doğrultuda aşağıdaki adımları uygulamayı planlıyoruz:
Yukarıdaki önlemlerin tümü, uygulama süresi bir yılı aşmaması gereken yol haritasının ilk adımlarıdır. Bu sektördeki diğer eylemler “Abhazya Cumhuriyeti Enerji Sektörünün Beş Yıllık İyileştirilmesi ve Geliştirilmesi Devlet Planı ”na dayanmalıdır. Bu sektörün gelişmesi için kritik bir koşul, İngur HES'in tüm altyapısının ve üretim kapasitesinin devlete ait olmasıdır. Yeni kapasitelerin inşası sırasında sektöre yatırım çekmenin temel koşulu, devletin zorunlu katılımı olmalıdır. Bu, Abhazya Cumhuriyeti'nin payının en az yüzde 51 olduğu bir üretim paylaşım anlaşması veya diğer benzer koşullar temelinde sağlanmalıdır. Bu gösterge, hedeflenmesi gereken asgari enerji bağımsızlığı seviyesinin yanı sıra piyasanın tekelleşmesini ve tarifelerle spekülasyon yapılmasını önlemek için bir araçtır.
Aşağıdakileri ekonomi politikası alanında öncelikli tedbirler olarak değerlendiriyoruz:
Ekonomi politikası önlemlerinin planlanması ve uygulanması, bize göre, üç zaman aralığında gerçekleştirilmelidir: küçük işletmelerin desteklenmesi ve operasyonel düzenlenmesi alanında kısa vadeli dönem (bir yıla kadar). Bu düzeyde, bütçenin harcama kısmının optimizasyonu, daha etkin vergi idaresi, tarife politikasındaki değişiklikler ve mali disiplinin güçlendirilmesi sırasında yoğunlaşan öz kaynaklar pahasına ekonomik kalkınmanın öncelikli alanlarında küçük işletmelere iskonto refinansman oranı düzeyinde kredi verilmesini öneriyoruz. Küçük işletmeleri kapsayan ekonominin reel sektörünün planlanan finansmanı yılda 500 milyon rubleye kadar çıkmaktadır.
İkinci seviye, yerli ve yabancı yatırımcıların katılımıyla gerçekleştirilebilecek orta ölçekli işletmelere yönelik destektir. Yatırım projesi uygulama biçimleri hem doğrudan hem de portföy olabilir. Bu hedefe ulaşmak için menkul kıymetler piyasasının işleyişine yönelik yasal mekanizmaların geliştirilmesi ve gerekli altyapının oluşturulması önemlidir. Bir başka katılım şekli de kamu-özel sektör ortaklığı olabilir. Abhazya'da kredi verme veya devletin doğrudan finansal katılımının mümkün olmadığı koşullarda orta ölçekli işletmelere destek, projenin geri ödeme süresi boyunca işletmeler için bir avantajlar ve tercihler sistemi sağlanması yoluyla gerçekleştirilebilir.
Tarımsal sanayi kompleksi, Abhazya ekonomisinin en karmaşık ve hassas sektörüdür. Bu sektörün operasyonel yönetiminde devletin rolü en yüksek olmalıdır. Buradaki temel sorunlar istikrarsız yapı, değişen pazar koşulları, nüfusun düşük tarımsal-teknik okuryazarlık seviyesi, zayıf mekanizasyon, ürünler için pazar eksikliği ve tarımsal ürünlerin ithalatına karşı düşük korumadır. Bu doğrultuda şunları planlıyoruz:
Abhazya Cumhuriyeti'nin dış ekonomik politikasına ve gölge ihracat-ithalat operasyonlarına karşı mücadeleye özel önem vereceğiz. İthalatı düzenlemek için tarife araçlarının kullanımına mümkün olan en kısa sürede geri dönmenin, iç pazarı etkili bir şekilde koruyacak ve tüketici fiyatlarındaki aşırı artışları önleyecek yeni bir gümrük tarifesinin oluşturulmasının gerekli olduğunu düşünüyoruz. Abhazya'nın tarife politikası, ekonomik kalkınma için uzun vadeli planlarla uyumlu olmalı, Abhazya'nın kaynak potansiyeline sahip olduğu alanlarda, özellikle sebze yetiştiriciliği, bahçecilik, balık çiftçiliği, kabakgiller, mısır ve diğerlerinin yetiştirilmesinde girişimcilik faaliyetleri için teşvikler yaratmalıdır.
Tatil köyü ve turizm endüstrisi aktif olarak gelişmektedir, ancak bu gelişme gelişigüzeldir, düşük hizmet kalitesi, tatilcilerin boş zamanları ve eğlenceleri için zayıf altyapı vardır, yeni turist rotalarının organizasyonuna çok az dikkat edilmektedir. Özellikle Abhazya'nın doğu bölgelerinde bu endüstrinin gelişmesi için temel strateji, küçük konaklama tesislerinin mümkün olan en geniş şekilde geliştirilmesinin yanı sıra küçük otellerin ve tatil evlerinin inşası ve işletmeye alınması için koşulların yaratılması olarak düşünüyoruz. Böyle bir plan, toplam gelirin nüfus arasında geniş bir şekilde dağılması nedeniyle ekonomideki çarpan etkisini artırmaya olanak tanır. Ayrıca ülkede dağ turizmi, ekoturizm, etno parklar ve eğlence merkezlerinin oluşturulmasının umut verici gelişme alanları olmaya devam ettiğine inanıyoruz.
Sektör gelişiminin sistematikleştirilmesi çerçevesinde ekibimiz, Abhazya Cumhuriyeti'nin tatil ve turizm alanının geliştirilmesi için bir program geliştirmeyi, tatil ve turizm alanındaki nesnelerin sertifikalandırılması için bir sistem oluşturmayı, sağlanan hizmetlerin kalitesi üzerindeki kontrol önlemlerini güçlendirmeyi ve cumhuriyet dışındaki Abhazya tatil beldeleri için aktif bir bilgilendirme kampanyası yürütmeyi planlamaktadır.
Abhazya'nın bütçe, vergi ve maliye politikası reformlar çerçevesinin dışında kalamaz. Son birkaç yıldır, ülkenin mali ve ekonomik yetkilileri, iş dünyası ve halk üzerindeki mali baskıyı sürekli olarak arttırmaktadır. Bütçenin gelir kısmının şimdiden 10 milyar rubleyi aştığını, ancak bunun vatandaşlarımızın ücret, sosyal yardım ve emekli maaşlarının seviyesini etkilemediğini not ediyoruz. Bu paranın neredeyse yarısı devlet gücü ve kolluk kuvvetleri sisteminin sürdürülmesi için harcanmaktadır (4 milyardan fazla). Devletin bütçe öncelikleri, iktidar yapılarının ve bürokratik aygıtların idamesi için yapılan harcamaların istikrarlı bir şekilde artmasına doğru kaymaktadır. Hükümetin ve cumhurbaşkanının fonları şişirilmiş ve kontrolsüz bir şekilde harcanarak geçen yıl 700 milyon rubleyi aşmıştır. Aynı zamanda ekonominin reel sektörü ve tarım da artık prensibine göre finanse edilmektedir. Son beş yılda, devlet yapılarının bakımı için yapılan harcamalar, çalışan sayısındaki artışla birlikte iki katına çıktı. Aynı zamanda bu durum iş verimliliğini de etkilememektedir.
Mevcut koşullar altında, devlet gücü sisteminin idamesi için yapılan bütçe harcamalarının tüm devlet gelirlerinin %25'ini aşmayacak bir düzeye indirilmesinin doğru olduğuna inanıyoruz. Personel seviyelerini optimize etmeli, ulaşım hizmetleri, seyahat ve ağırlama harcamalarını azaltmalı ve bütçe fonlarının kötüye kullanımı için cezai sorumluluk getirmeliyiz.
İş dünyası üzerinde sürekli artan vergi baskısı, KDV'nin adil olmayan ve seçici bir şekilde uygulanması, sosyal açıdan önemli mallar üzerindeki gümrük vergilerinin artması Abhaz girişimcileri gölgelere gitmeye zorlamaktadır. Sosyal açıdan önemli malların belirli kategorilerindeki KDV oranlarını %5'e düşürmeyi, aynı zamanda verginin idaresini güçlendirmeyi ve yetkililer tarafından dağıtılan belirli iş katılımcıları için haksız avantajları gözden geçirmeyi öneriyoruz. Özellikle gümrüksüz ticaret olanaklarının yerli ithalatçıların aleyhine olacak şekilde yaygın olarak kullanılmasıyla ilgili olarak tüketim vergilerinin toplanmasına ilişkin gümrük mevzuatının değiştirilmesi ve tatil ve turizm tesislerinde mali disiplinin geliştirilmesi. Hedef, bütçenin gelir kısmını 20-25 milyar rubleye çıkarmaktır ki bu da düzgün bir yönetim ve zimmete para geçirme ve suistimalin önlenmesi ile mümkündür.
Son olarak, Ekonomi Bakanlığı'nın ülkenin ekonomik yaşamındaki rolünü ve önemini kökten değiştirmek, makul ve zamanında maliye politikası önlemlerinin uygulanması, iş dünyası ile yakın işbirliği ve hem iç hem de dış pazarlarda çıkarlarının korunması yoluyla süreçlerin tam teşekküllü bir ekonomik düzenlemesine geçmek, ithal ikamesi için her türlü uygun maliyetli fırsat için çaba sarf etmek, yeni pazarlar aramak, girişimcilerimize erişim hakkı için ekonomik ve ekonomik olmayan destek sağlamak gerekmektedir.
Abhazya Cumhuriyeti'nin yatırım politikası, genel kabul görmüş, medeni yatırım faaliyeti düzenleme mekanizmalarına dayanmalıdır. Yabancı sermayeye yerli işletmelere tanınmayan aşırı ayrıcalıklar tanıyarak kaynaklara erişimde yapay bir dengesizlik yaratmak kabul edilemez. Özellikle de tatil ve turizm sektörü gibi ekonominin aktif olarak gelişmekte olan sektörleri söz konusu olduğunda. Ülkenin yatırım ortamının iyileştirilmesine yönelik en önemli adımlar arasında öncelikle kurumsal sorunların ortadan kaldırılması yer almaktadır:
Bize göre, Abhazya'nın yatırım politikası oldukça yeterli yasal düzenleme araçlarına sahiptir, tek sorun siyasi ve ekonomik sistemin istikrarsızlığı, bürokratik aygıtın sapkın davranışı, ülkedeki zor kriminojenik durum ve yetkililerin yabancı ortaklarımızın güvenini uyandıramayan durumu düzeltme niyetlerinin olmamasıdır.
Ekonomik bloğun sonunda, Abhazya'nın doğu bölgelerinin kalkınmasından bahsetmek istiyorum. Bu bağlamda, beş yıllık özel bir programın geliştirilmesi ve benimsenmesi ile ülkenin depresif bölgelerinin kalkınmasının program hedefli yönetimini planlıyoruz. Bu önlemlerin amacı, Tkuarchal, Ochamchir ve Gali bölgelerinde uygun bir vergilendirme, yönetim ve projelerin kredilendirilmesi rejimi ile iş için rahat koşullar yaratmaktır. Her şeyden önce, küçük işletmeler çerçevesinde yeni konaklama tesislerinin oluşturulması söz konusu olacaktır. Ekibimiz ayrıca, kentin yeniden canlandırılması ve ekonomik büyüme için gerekli koşulların yaratılması amacıyla Tkuarchal kenti sınırları içerisinde Serbest Ekonomik Bölge (FEZ) oluşturulmasını değerlendirmektedir.
Abhazya Cumhuriyeti sosyal yönelimli bir devlet olmalıdır. Bu, iç politikaya, devlet bütçesinin önceliklerinin belirlenmesine, devlet makamlarının kararlarına ve kamu çıkarlarının korunması ve gerçekleştirilmesine yansıtılmalıdır.
Eğitim seviyesi, toplum ve devletteki mevcut sorunları etkileyen kilit bir faktördür. VatandaĢların eğitim düzeyi ile halkın yurttaĢlık bilinci düzeyi, iktidar kurumlarının güçlendirilmesi, hukukun üstünlüğü ilkelerine uyulması, cezanın kaçınılmazlığı, yolsuzlukla mücadele ve yolsuz davranıĢlara karĢı olumsuz tutumların oluĢturulması ve merkezi ve yerel yönetimlerin topluma karĢı sorumluluğu arasında doğrudan bir neden-sonuç iliĢkisi kurulabilir.
Kuşkusuz eğitim seviyesi ülkenin sosyo-ekonomik kalkınma potansiyelini doğrudan etkilemektedir. Bu nedenle gelecek nesillerin eğitimine yapılan devlet yatırımları her yıl artırılmalı ve bu alanın finansmanına öncelik verilmelidir. Bu alandaki ilk öncelikli adımların şunlar olduğuna inanıyoruz:
Ekibimiz, ülkemizin kaynaklarının, okul öğrencilerine eğitim materyallerinin devlet tarafından sağlanması, okulların bilgisayar ekipmanlarıyla donatılması ve eğitim sürecinde modern dijital teknolojilerin daha geniş bir şekilde tanıtılması sorununu çözmemize izin verdiğine inanmaktadır.
Sağlık hizmetlerinin kalitesi ve güncelliği büyük ölçüde tıbbi kurumların çalışmalarının sistematik hale getirilmesine ve devlet ve toplum tarafından kontrol edilmesine bağlıdır. Ne tür bir tıbba sahip olduğumuza karar vermek önemlidir - ücretli mi yoksa ücretsiz mi? Eğer vatandaĢlar ve sağlık çalıĢanları arasındaki ticari iliĢkiler gayri resmi olarak zaten mevcutsa, ülkedeki tıbbi bakımın ne kadarının vatandaĢlar, ne kadarının devlet tarafından karĢılandığının kesin olarak belirlenmesi ve yasallaĢtırılması gerekmektedir.
Bir diğer sorun da, sunulan hizmetlerin kalitesindeki düşük büyüme dinamiğine karşın sağlık çalışanlarının sayısındaki sürekli artıştır. Bu alanın çalışmasını olumsuz etkileyen bir diğer faktör de devletin büyük mali kaynaklarını emen ve sonuç vermeyen ilaç pazarıdır. Nüfusun sosyal olarak korunmasız kesimleri tıbbi ilaç sıkıntısı çekmeye devam etmektedir. Öte yandan, sağlık çalışanlarının ücret düzeyi düşük kalmaya devam ediyor, devletin sosyal güvenceleri yetersiz, teknik ekipman zayıf, profesyonel personel sıkıntısı var, Rusya'ya uzman akışı var ve genç uzmanların tıp üniversitelerinde okuduktan sonra evlerine dönmeyi reddetmeleri var. Tüm bu sorunlar acil çözüm gerektirmektedir ve ancak bu alanda büyük ölçekli reformların hayata geçirilmesiyle aşılabilir.
Ekibimiz, vatandaşlar için zorunlu sağlık sigortası getirilmesi, doktorların ve sağlık çalışanlarının mesleki eğitimlerine ilişkin gerekliliklerin arttırılması ve vatandaşlara ücretsiz olarak sağlanan hizmetlerin net bir listesinin tanımlanması yolunun izlenmesinin doğru olduğuna inanmaktadır.
Hamileliğe yönelik tıbbi desteğe, doğum evlerinin ve perinatal merkezlerin çalışmalarına özel önem verilmelidir. Bu hizmetlerin halka ücretsiz olarak sunulması gerektiğine inanıyoruz.
Bize göre demografik sorunun çözümü her şeyden önce sosyo-ekonomik alanda yatmaktadır. Bugün gözlemlenen doğum ve ölüm oranları arasındaki feci dengesizliğin üstesinden ancak vatandaşların refahının, ekonomik istikrarın ve geleceğe duyulan güvenin arttırılması, altyapı, eğitim ve sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesinin yanı sıra genç nesiller arasında aile otoritesini güçlendirmeyi amaçlayan ahlaki ve etik tutumların oluşturulmasıyla gelinebilir.
Demografik sorunun çözümü, nüfusu artırma ve ulusu koruma stratejisinin bir parçası olarak kapsamlı bir eylem gerektirmektedir. Bununla birlikte, vatandaşları aile kurmaya ve çocuk sahibi olmaya teşvik etmek için acil önlemler alınması gerekmektedir. Bu önlemler şunlar olabilir.
Geri dönüş, ulusun korunması ve geliştirilmesi için diğer önemli ana hat olmaya devam etmektedir. Devletin bu süreçteki temel rolü, yurttaşlarımızın geri dönüşü için gerekli koşulları yaratmaktır. Ancak, uygulamanın da gösterdiği gibi, devletin son otuz yılda bu yönde izlediği politika etkisiz kalmıştır.
Demografi konusunda olduğu gibi, bu sorunun çözümü de büyük ölçüde devletimizin gelişmişlik düzeyine ve yurtdışındaki tüm diasporalarla etkileşim faaliyetine bağlıdır. Son yıllarda bu bağlantı zayıfladı: Abhazya dış dünyaya kapalı kalmaya devam ediyor ve kurumların çöküşü, ekonomik kriz ve kolluk kuvvetleri ile ilgili sorunlar durumu daha da kötüleştirdi. Bu sorunların çözülmesi, Abhazların tarihi vatanlarına dönmeleri için gerekli ön koşulları yaratacaktır.
Günümüz gençliğinin temel sorunlarını, birey ve toplum için faydalı değerlerin eksikliğinde, internet ağları ve mesajlaşma programlarından gelen ilkel bilgi içeriğiyle doldurulan ideolojik boşlukta ve sapkın ahlaki ve etik tutumlarıyla küresel kültürün etkisi altında görüyoruz.
Gençlerin uyuşturucu ve etkili madde kullanımı yoluyla gerçeklikten kaçma arzusu ya da adaletsiz sosyal yaşam, yetkililerin yozlaşmış davranışları, kanunsuzluk ve ekonomik beklentilerin eksikliği karşısında kendini geliştirme ve eğitim motivasyonunu kaybetmesi özellikle tehlikelidir.
Bu nedenle gençlik politikası, devlet gücü sistemindeki reformlar, yolsuzlukla mücadele ve ülkenin ekonomik kalkınmasıyla yakından bağlantılıdır. Yetkililer, inşa etmeye çalıştığımız yeni devletin imajını topluma sunmalı ve vatandaşlarının sahip olması gereken değerleri ifade etmelidir. Bu bağlamda, halkımızın etik kodu olan Apsuara'ya dikkat etmek özellikle önemlidir. Bunun kodifiye edilmesi ve yaygınlaştırılması, ulusal bilincin oluşmasında önemli bir adım olabilir: sağlıklı bir yaşam tarzı sürmeyi, insanlara saygı göstermeyi ve gelenekleri onurlandırmayı moda ve prestij haline getirmek.
Ancak buna ek olarak, gençlik politikasının uygulanmasında, özellikle sporun yaygınlaştırılması ve geliştirilmesiyle bağlantılı olarak pratik adımlara da ihtiyaç vardır. Bu konudaki öncelikler aşağıdaki şekilde özetlenebilir:
Sosyal destek ve emeklilik sisteminin reformu, devlet aygıtının idame maliyetini azaltmak ve karar alma süreçlerini basitleştirmek amacıyla bütçe dışı fonların optimize edilmesini hedeflemelidir. Kanaatimizce, ülke vatandaşlarına sosyal yardım sağlama koşullarının açık bir şekilde düzenlenmesi temel önem taşımaktadır. Sosyal yardımların yetkili organlar aracılığıyla değil de doğrudan Başbakan ya da Cumhurbaşkanı tarafından sağlanması uygulaması kabul edilemez. Bu durum hukukun üstünlüğü ilkelerini ihlal etmekte, tarafsızlık ve hakkaniyet ilkeleriyle çelişmekte ve bütçe fonlarını yöneten yöneticiler açısından suistimal koşulları yaratmaktadır.
Sosyal politika, toplam devlet bütçesi harcamalarının %3'ünden biraz daha azını oluşturmaktadır ve bu da bütçeyi sosyal odaklı olarak nitelendirmemize izin vermemektedir. Bize göre bu gösterge en az %11 öncelikli olmak üzere %5'e çıkarılmalıdır.
Devlet bütçesinin imkanları ve ülkenin ekonomik potansiyeli, sosyal ödemelerin boyutunun en az 2-3 kat artırılmasına ve Rus emekli maaşı almayan vatandaşların emekli maaşlarının 10-15 bin ruble seviyesine çıkarılmasına izin vermektedir.
Abhazya ekolojik bir devlettir ve Abhazya Cumhuriyeti Halk Meclisi - Parlamentosu'na sunmayı planladığımız ilk girişimlerden biri “Ulusal Kaynakların Korunması Hakkında” Anayasal Yasa olacaktır. Bu yasa sürdürülebilir kalkınma ilkeleri üzerine geliştirilecek ve Abhazya topraklarında ekonomik projelerin uygulanması için katı çevresel gereklilikler ve standartlar belirleyecektir.
Ayrıca, ormansızlaşma üzerindeki kontrolün tamamen yasaklanmasına kadar sıkılaştırılmasının, Abhazya Cumhuriyeti sularındaki balık kaynaklarının çıkarılmasının denetiminin güçlendirilmesinin ve koruma altındaki doğa rezervlerinin topraklarında herhangi bir inşaatın kabul edilemez olmasının sağlanmasının önemli olduğunu düşünüyoruz. Buna ek olarak, yabani fauna popülasyonunu eski haline getirmek için üç yıllık bir süre için avlanmaya tam bir moratoryum getirilmesi önemlidir.
Abhaz dilini korumaya yönelik önlemler kültürel gelişimle doğrudan bağlantılıdır. Son otuz yılda halkımız arasında anadile olan ilginin azaldığını gördük. Dışarıdan gelen güçlü kültürel ve bilgisel etki, Abhaz dilinin devletin korumacı desteği olmadan başarılı bir şekilde rekabet etmesine izin vermiyor.
Her şeyden önce, Abhaz dilinin sadece belge dolaşımında değil, aynı zamanda toplumla etkileşimde de kullanılması açısından devlet yetkililerine yönelik gereklilikleri sıkılaştırmak gerekiyor. İkinci önemli yön, çeviri için kavramsal bir aygıtın oluşturulması ve okul öncesi kurumlar, ortaokullar ve yükseköğretim kurumları için öğretim materyallerinin oluşturulmasıdır.
Abhaz dilinin günlük yaşamda kullanımını yaygınlaştırmak için bilgilendirme ve farkındalık yaratma çalışmaları daha az önemli değil. Dil, özellikle gençler arasında çekici ve moda haline gelmeli, modern yaşam koşullarına uygun olmalı ve dijital dünyaya uyarlanmalıdır.
Uzmanlarla birlikte, 2025 yılında bu yönde orta vadeli bir eylem programı geliştirmeyi ve bunu kamuoyuna sunmayı planlıyoruz.
Ayrıca, yıllık cumhurbaşkanlığı hibeleri de dahil olmak üzere, kamu kurumlarını ve vatandaşları Abhaz dilini yaygınlaştırmaya teşvik etmenin gerekli olduğuna inanıyoruz.
Kamu kurumlarını ve vatandaşları Abhaz dilini yaygınlaştırmak için yıllık cumhurbaşkanlığı hibeleri şeklinde motive etmenin de önemli olduğunu düşünüyoruz.
Kültürel destek alanında ekibimiz aşağıdaki öncelikli tedbirleri belirlemiştir:
Abhazya'nın dış politikasının temel hedefi, Abhazya Cumhuriyeti'nin uluslararası alanda tanınmasıdır. Bu hedefe ulaşmak ancak stratejik müttefiki Rusya Federasyonu'nun desteği ile dış dünya ile aktif işbirliği ile mümkündür.
Rusya ile daha önce imzalanan anlaşmalar ve antlaşmalardan doğan yükümlülüklerin yerine getirilmesi, güvenlik, hukuk ve düzen, suçla mücadele, ekonomik ve sosyal alanlarda işbirliğinin derinleştirilmesi için koşulların yaratılması özellikle önemlidir.
Cumhuriyet için faydalı bir adım, Abhazya'nın Rusya'nın katılımıyla ekonomik ve gümrük entegrasyon birliklerine dahil olmasıdır.
Aynı zamanda, Rusya Federasyonu ile uzun vadeli ilişkilerin geliştirilmesi açısından, stratejik bir müttefikle dürüst ve samimi bir diyalog yürütmek, Abhazya Cumhuriyeti'nin ulusal çıkarlarının korunmasına dayalı konumunu zamanında ve tam olarak iletmek temel önem taşımaktadır.
Abhazya'nın yurtdışındaki diaspora ile aktif etkileşimi özel bir ilgiyi hak ediyor. Abhazya'nın uluslararası alanda tanınması ve pozisyonumuzun yaygınlaştırılması konularında diasporanın potansiyelinden yeterince yararlanılmamaktadır. Yurtdışındaki soydaşlarımızın ekonomik potansiyeli de tam olarak kullanılmamaktadır.
Kuzey Kafkasya'da Abhaz kültür merkezlerinin ve ticaret misyonlarının açılması, kardeş cumhuriyetlerle işbirliğinin yoğunlaştırılması çalışmalarımızın bir başka yönüdür. Bu bölümde, 1992-1993 yıllarında Abhazya'daki Vatanseverlik Savaşı'ndaki gönüllülere ve ailelerine verilen destekten de bahsetmeliyiz. Bu kategorideki vatandaşlar için vergi avantajları, tercihler, idari prosedürlerin basitleştirilmesi, izinlerin alınması ve diğer gerekli destek tedbirlerinin sağlanmasının uygun olacağını düşünüyoruz.
Hayatımızda ve ülkemizin yaşamında önemli değişikliklerin eşiğindeyiz. Eski, modası geçmiş sistem çerçevesinde daha fazla var olmak sadece devletimizin yıkımına ve toplumun çürümesine yol açar. Bağımsız ve egemen bir cumhuriyetin tarihinde yeni bir sayfa açma şansımız var - geleceğe, ülkemize ve her birimize olan inançla dolu bir sayfa. Seçim bizimdir.
Kaynak: Республикa Абхазия, 21 Ocak 2025 [DeepL ile tercüme edilmiştir]