Geri dönüş, ulusun korunması ve geliştirilmesi için ana hat olmaya devam etmektedir.

Robert Arşba, Abhazya Cumhurbaşkanı Adayı






Abhazya cumhurbaşkanı adaylarından Robert Arşba hükümet programını Республикa Абхазия gazetesinde yayınladı. Tüm programı, diaspora ve dönüş konusuna ilişkin bölüm başta olacak şekilde, okuyucularımızın bilgisine sunuyoruz.



Ülkemiz, Abhaz devletinin oluşumu ve gelişimi açısından zor bir dönemden geçmektedir. İki siyasi güç arasında iktidarı ele geçirme fırsatı için süregelen çatışma, ekonomik ve sosyal sorunları daha da kötüleştirmiş, devletin en önemli kurumlarını zayıflatmış ve toplumda bölünmeye yol açmıştır. Bu varoluş modelinin devamı nihayetinde devletimizi yok edecek ve halkımızı hayatta kalmanın eşiğine getirecektir.

Mevcut siyasi gerçeklik bizi rehin tutuyor; bize aslında birbirinden çok da farklı olmayan iki yoldan birini seçmemiz öneriliyor. Ben size üçüncü yolu seçmenizi öneriyorum - eski elitlerin yıkıcı ve anlamsız siyasi mücadelesinden uzaklaşmak, reformlara yönelmek ve ortak tarihimizde yeni bir sayfa açmak.

Ben ve ekibim, birleşme sürecini başlatmanızı, elimizden alınan birliğe geri dönmenizi ve bağımsızlığımızı canları pahasına kazananlar ve gelecek nesiller uğruna birlikte inşa etmeye başlamanızı öneriyoruz.

Demografi ve geri dönüş

Bize göre demografik sorunun çözümü öncelikle sosyo-ekonomik alanda yatmaktadır. Bugün gözlemlenen doğum ve ölüm oranları arasındaki feci dengesizliğin üstesinden ancak vatandaşların refahının, ekonomik istikrarın ve geleceğe duyulan güvenin arttırılması, altyapı, eğitim ve sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesinin yanı sıra genç nesiller arasında aile otoritesini güçlendirmeyi amaçlayan ahlaki ve etik tutumların oluşturulmasıyla gelinebilir.

Demografik sorunun çözümü, nüfusu artırma ve ulusu koruma stratejisinin bir parçası olarak kapsamlı bir eylem gerektirmektedir. Bununla birlikte, vatandaşları aile kurmaya ve çocuk sahibi olmaya teşvik etmek için acil önlemler alınması gerekmektedir. Bu önlemler şunlar olabilir.

  • Çocuksuzluğa daha yüksek gelir vergisi getirilmesi;
  • Terfi, seçimle gelinen görevler ya da resmi gelişimle ilgili diğer kısıtlamalar (ailesine ve çocuklarına karşı sorumluluk duymayan bir kişi ulusa karşı sorumluluğunu tam anlamıyla hissedemez);
  • Aile kurumunun ve geleneksel değerlerin okuldan itibaren teşvik edilmesi, Devlet televizyonunda aktif bir bilgilendirme kampanyası ve toplumun tüm kurumlarının tartışma sürecine dahil edilmesi;
  • Bir ailenin kurulması ve çocukların doğumu üzerine genç ailelere götürü ödenekler Ģeklinde maddi destek programları;
  • Halkımıza özgü olmayan davranışların kınanması suretiyle sadece kurumsal düzeyde değil, aynı zamanda mevzuat yoluyla da düğün törenlerinin ölçeğinin sınırlandırılması.

Geri dönüş, ulusun korunması ve geliştirilmesi için diğer önemli ana hat olmaya devam etmektedir. Devletin bu süreçteki temel rolü, yurttaşlarımızın geri dönüşü için gerekli koşulları yaratmaktır. Ancak, uygulamanın da gösterdiği gibi, devletin son otuz yılda bu yönde izlediği politika etkisiz kalmıştır.

Demografi konusunda olduğu gibi, bu sorunun çözümü de büyük ölçüde devletimizin gelişmişlik düzeyine ve yurtdışındaki tüm diasporalarla etkileşim faaliyetine bağlıdır. Son yıllarda bu bağlantı zayıfladı: Abhazya dış dünyaya kapalı kalmaya devam ediyor ve kurumların çöküşü, ekonomik kriz ve kolluk kuvvetleri ile ilgili sorunlar durumu daha da kötüleştirdi. Bu sorunların çözülmesi Abhazların tarihi anavatanlarına dönmeleri için gerekli ön koşulları yaratacaktır.

İdeoloji

Devletimizin temel misyonu, çok uluslu halkımızın korunması, büyümesi ve gelişmesi için benzersiz koşullar yaratmaktır; bu da ancak özgür ve bağımsız bir varoluş çerçevesinde mümkündür. Bu hedefin hayata geçirilmesinin başlangıcı 12 Ekim 1999 tarihinde kabul edilen “Devlet Bağımsızlığı Yasası” olmuştur. Abhazya Devleti'nin geleceği, vatandaşlarının refahı ve güvenliği için tüm sorumluluk her şeyden önce bize - Abhazlara ve tüm çok uluslu halkımıza aittir. Bizler, istisnasız tüm toplumun çıkarları doğrultusunda adalet, karşılıklı saygı ve ortak refah ilkeleri üzerine yeniden canlanan ve devlet kuran bir milletiz. Etnosumuza özgü geleneksel değerlerimiz, halk demokrasisinin gelenekleri, bireye, özgürlüğe ve insan onuruna saygının önceliği, modern ve medeni bir toplum yaratmak için bize eşsiz bir temel sağlamaktadır. Dünyanın geri kalanına örnek olmak için sadece onlara dönmemiz, onları canlandırmamız ve uygulamamız gerekiyor.

Anayasal ve yasal reform

Abhazya Cumhuriyeti'nin mevcut Anayasası, savaş sonrası dönemin karmaşıklığı nedeniyle 1994 yılında geçici bir belge olarak kabul edildi. Anayasa, Devlet Başkanı'na mümkün olan en geniş yetkileri vererek, devlet yönetiminde, özellikle de Yüksek Konsey'de, meslektaşlar arası karar alma uygulamasından uzaklaştı. Halkımızın lideri Vladislav Ardzınba başkanlığındaki Abhazya Yüksek Konseyi'nin ülkeyi yıkıcı bir savaştan geçirmeyi ve zafer kazanmayı başardığını hatırlatmak isterim. Eski Anayasanın kaynakları tükenmiştir.

Sonraki tüm hükümetler, 2004'ten başlayarak, halka hükümlerini değiştireceklerine ve “tek güç ”ten uzaklaşacaklarına söz verdiler, ancak iktidara geldiklerinde eski Anayasanın hükümlerini iktidarı korumak için kullandılar, hükümlerini kötüye kullandılar, kararları ve eylemleri için halkın önünde sorumluluktan kaçındılar. Devlet, halkımızın çıkarlarını karşılamaktan vazgeçti. Bireyler için bir zenginleşme kaynağı haline gelmiş, devlet kurumları zayıflamış ve halk korkunç bir adaletsizlik, hukuksuzluk ve çıkarlarının ihlali ile karşı karşıya kalmıştır. Toplumdaki sosyal tabakalaşma felaket boyutlarına ulaşmış, devletin milli kaynakları yağmalanmakta, sürekli hale gelen siyasi krizler ülkeyi sürekli olarak anarşi ve iç çatışmaya doğru sürüklemektedir.

Bu sorunların ana nedeni, toplumun geri kalanını ülkede meydana gelen süreçlere katılımdan ve kontrolden dışlayarak, tek bir kişinin ve ortaklarının tüm gücü elinde bulundurmasına izin veren Anayasa'dır.

Ben ve ekibim Anayasayı değiştirmeyi, yeni bir toplumsal sözleşme oluşturmayı ve böylece ülkenin siyasi yaşamını düzenlemeyi, devlet kurumlarının meşruiyetini canlandırmayı ve güçlendirmeyi, hükümetin tüm organlarının halka karşı sorumluluğunu güçlendirmeyi öneriyoruz.

Parti mevzuatının bir an önce değiştirilmesini, seçim sisteminde reform yapılmasını ve yasama gücünün karma bir şekilde oluşturulmasına geçilmesini, yetkilerin Cumhurbaşkanı ve Parlamento arasında yeniden dağıtılmasını, böylece güç dengesinin sağlanmasını ve Cumhurbaşkanı ile Halk Meclisi'nin sorumluluklarının net bir şekilde belirlenmesini öneriyoruz. Reform ayrıca yerel yönetimlerin yetkilerinin genişletilmesini ve Abhazya'nın yargı sisteminin etkinliğinin artırılmasını da içeriyor. Bu hedefleri gerçekleştirmek için aşağıdaki kilit aşamaları içeren bir yol haritası geliştirdik:

  • Abhazya Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı'nın göreve geldiği günden itibaren Abhazya Cumhuriyeti'nin siyasi iktidar sisteminde reform politikasını uygulayacak bir devlet organının oluşturulması;
  • Parti mevzuatının reformu - Abhazya'da parti inşasının gelişimini teşvik edecek hükümleri de içeren yeni bir “Siyasi Partiler Kanunu” taslağının geliştirilmesi. Yasa, siyasi partilerin kurulması için gereklilikleri ve koşulları içermeli, parti içi demokrasinin zorunlu unsurları olan işleyişlerini ve finansmanlarını düzenlemeli, ayrıca örgütün program belgeleri ve aktif parti faaliyeti için gereklilikleri içermelidir. Görev, siyasi süreci kolaylaştırmak, siyasi partileri kaliteli program içeriği ile doldurmak ve siyasi yapıların toplum ve devlet kurumları ile etkileşimini güçlendirmek amacıyla karma sisteme geçiş beklentisiyle siyasi partiler mevzuatında reform yapmaktır. Siyasi partilere ilişkin yeni mevzuatın hazırlanması için son tarih, göreve başlama tarihinden itibaren altı aydır.
  • Yasama gücünün reformu ve karma seçim sistemine geçiş - Abhazya Cumhuriyeti Anayasasında, yasama gücünün karma bir sistemle oluşturulmasını sağlayan değişiklikler: yetkilerin bir kısmı nispi sistemle, bir kısmı da çoğunluk sistemiyle dağıtılır. Son tarih Ağustos 2026'dır;
  • Cumhurbaşkanı ve Parlamento arasında yetkilerin yeniden dağıtılması - Halk Meclisi'ne - Abhazya Cumhuriyeti Parlamentosu'na yürütme gücünün oluşturulmasına katılma hakkı verilmesi. Ayrıca, Cumhurbaşkanı'nın görevden alınması ve Parlamento'nun feshedilmesine ilişkin yasa gibi önemli yasal düzenlemelerin de kabul edilmesi gerekmektedir. Bu, akut çelişkilerin meşru mekanizmalar kullanılarak yalnızca yasal çerçevede çözülmesini mümkün kılacaktır. Bu reformlar siyasi sistemin istikrarını güçlendirecek, şeffaflığını, açıklığını, aleniyetini ve en önemlisi demokratik bir devlet için gerekli bir koşul olan iktidarın halk tarafından kontrol edilmesini sağlayacaktır. Son tarih Ağustos 2026'dır;
  • Abhazya Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Yardımcısı ve personelinin pozisyonunun kaldırılması. Son tarih - Ağustos 2026;
  • Yerel yönetimlerde reform - yerel yönetimlere ilçe başkanlarını atama yetkisinin verilmesi ve Sohum şehrinde - başkent yönetiminin başkanının doğrudan seçimlerle seçilmesi. Uygulama için son tarih Aralık 2028'dir;
  • Yargı sistemi reformu - yargının etkinliğinin arttırılması. Son uygulama tarihi 2027 yılı sonu;
  • Sivil toplumun gelişmesi için yasal ve kurumsal koşulların oluşturulması - göreve başlama anından itibaren.

İdari reform

Yürütme organının idari reformu, yönetim sistemini optimize etmeyi, kamu makamlarının yönetim kapasitesini artırmayı, yolsuzluk risklerini en aza indirmeyi ve kamu görevlilerinin sorumluluğunu artırmayı amaçlamaktadır. Devletimizin sistemik sorunlarından biri, devlet bütçesinin aslan payını tüketen son derece şişirilmiş bir bürokratik aygıttır. Devlet aygıtının genişlemesi, Abhazya'da gelişen destekçilerine pozisyonlar ve “kazançlı” yerler “hediye etme” yolsuzluk sisteminden kaynaklanmaktadır. Bu uygulamanın uzun yıllar boyunca devlet kurumlarının, bakanlıkların ve departmanların çalışanlarının sayısı birkaç kat arttı, aynı zamanda devlet memurlarının niteliklerinde bir düşüş, yolsuz davranışlarda bir artış, gücün kötüye kullanılması ve resmi pozisyonun yalnızca kişisel amaçlar için kullanılması söz konusu.

Yürütme erki sisteminin kendisi, çoğu zaman birbirinin işlevlerini tekrarlayan çeşitli yapılarla yüklüdür ve iktidarın çok boyutlu ve çok düzeyli mimarisi, ülke topraklarının ölçeği, nüfus ve devletin mali ve ekonomik kapasiteleri dikkate alınmadan inşa edilmiştir. Sonuç olarak, cumhuriyetin tüm bütçe potansiyelinin yalnızca bürokratik makinenin ihtiyaçlarını karşılamak için kullanıldığı bir “devlet için devlet” modelimiz var ki bu kabul edilemez.

İdari reform, Abhazya Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu'nun yapısal reformunu, bakanlıkların, departmanların, komitelerin ve hizmetlerin personelinin optimizasyonunu, aygıtın bakımı için ağırlama ve diğer masrafların azaltılmasını, yönetim sisteminin dijitalleştirilmesini ve elektronik belge akışının başlatılmasını ve ayrıca personelin rekabetçi seçimini içermektedir. Bunlar şunları içermektedir:

  • Bakanlar Kurulu başbakan yardımcılarının sayısının azaltılması;
  • Enerji ve Ulaştırma Bakanlığı'nın kaldırılması ve görevlerinin Abhazya Cumhuriyeti Ekonomi Bakanlığı'na devredilmesi;
  • Vergi ve Harçlar Bakanlığı ve Devlet Gümrük Komitesi'nin yeniden düzenlenmesi ve Abhazya Cumhuriyeti Maliye Bakanlığı'na dahil edilmesi;
  • Abhazya Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı İdaresi'ndeki Bakanlar Kurulu'nun mükerrer yapılarının ortadan kaldırılması;
  • Abhazya Cumhuriyeti Devlet Muhafız Teşkilatı'nın ayrı bir yapı olarak kaldırılması ve Abhazya Cumhuriyeti Devlet Güvenlik Kurumları'na dahil edilmesi;
  • İçişleri Bakanlığı, Devlet Güvenlik Servisi, Devlet Gümrük Komitesi'nin ekonomik, mali, vergi, gümrük ve diğer mali ve ekonomik faaliyetler alanındaki suçları tespit eden ve bastıran yapısal alt bölümlerinin tasfiyesi;
  • Yolsuzlukla mücadele etmek, mali ve ekonomik suçları ve tekel karşıtı mevzuatı ihlal eden eylemleri tespit etmek ve bastırmak, devlet memurlarının ve aile üyelerinin gelir ve mal beyanlarını kontrol etme hakkına sahip yetkili bir Abhazya Cumhuriyeti Mali ve Ekonomik Güvenlik Ajansı'nın kurulması;
  • Soruşturma Departmanının Genel Savcılık yapısından ayrılması ve Abhazya Cumhuriyeti Soruşturma Komitesinin kurulması, savcılığın denetim işlevlerini sürdürmesi ve Abhazya Cumhuriyeti mahkemelerinde savcılığı temsil etmesi;
  • Devlet kurumlarının personel seviyelerinin optimize edilmesi, vatandaşların kamu hizmeti için mesleki uygunluklarının belgelendirilmesi yoluyla bakanlıkların, dairelerin, hizmetlerin ve komitelerin sıhhileştirilmesi;
  • Devlet memurlarının narkotik ve güçlü maddelerin kullanımına yönelik tıbbi muayenelerinin yapılması. Abhazya Cumhuriyeti kolluk kuvvetleri çalışanları ile ilgili olarak - en az altı ayda bir, diğer memurlar ile ilgili olarak - seçici olarak;
  • Abhazya Cumhuriyeti “Çıkar Çatışması” yasasının geliştirilmesi ve kabul edilmesi;
  • Abhazya Cumhuriyeti Anayasası, Ceza Kanunu, Abhazya Cumhuriyeti Ceza Muhakemesi Kanunu'nda yolsuzlukla mücadele ve suç gelirlerinin yasallaştırılması amacıyla devlet memurlarının yasadışı zenginleşmesi ile ilgili değişikliklerin yapılması;
  • “Abhazya Cumhuriyeti Devlet Memurları Etik Kuralları ”nın geliştirilmesi ve kabul edilmesi;
  • Elektronik belge akışının başlatılması ve “tek pencere” sisteminin uygulanması ile Abhazya Cumhuriyeti Birleşik Bilgi ve Analitik Sisteminin oluşturulması.

Güvenlik

Abhazya Cumhuriyeti'nin güvenliğinin sağlanması, ülkenin hem iç hem de dış politikasında bir önceliktir. Devletin güvenliğine yönelik gerçek ve potansiyel tehditlerin analizi, devlet yetkililerinin sürekli dikkat göstermesi gerektiğini göstermektedir. Tehditlerin ölçeği ve doğası, ayrıca ülkenin sınırlı kaynak potansiyeli, Abhazya'nın ulusal güvenliğinin tüm konularının katılımını ve sağlanmasının en etkili modellerinin geliştirilmesini gerektirmektedir.

En önemli koşul, ülkemizin güvenliğini kendimizin sağlaması gerektiğidir! Bu doğrultuda aşağıdaki adımları uygulamayı planlıyoruz:

  1. Orta vadede mevcut ve öngörülen tehditleri dikkate alarak “Abhazya Cumhuriyeti'nin ulusal güvenlik konseptinin” geliştirilmesi önemli bir görevdir. Mevcut koşullar altında, aşağıdakiler Abhazya'nın ulusal güvenliği için gerçek tehditler olarak kabul edilebilir: Gürcistan ile askeri çatışmanın yeniden başlama olasılığı, kabul edilebilir göstergeleri aşan yüksek düzeyde yolsuzluk, nüfusun sağlığı ile ilgili sorunlar ve artan sayıda uyuşturucu bağımlısı, demografide kritik bir durum, gölge ekonomisinin önemli bir payı ve enerji krizi.
  2. Yeni bir “Abhazya Cumhuriyeti Askeri Doktrini ”nin geliştirilmesi ve kabul edilmesi.
  3. Devletin ekonomik, enerji, yatırım, bilgi ve gıda güvenliği stratejisinin geliştirilmesi ve benimsenmesi.
  4. Abhazya'nın koşullarına en uygun olan devletin savunma kapasitesini sağlama modeli, olası savaş alanı, karmaşık arazi, cumhuriyetin seferberlik potansiyeli ve ülkenin diğer kaynak yetenekleri göz önünde bulundurularak ve modern güçlerin ve araçların kullanımıyla değişen savaş gerçekleri dikkate alınarak, bir dizi başka ülkede başarıyla kullanılan bir milis sistemi olarak kabul edilebilir. Bu sistem, devletin büyük bir düzenli ordu, ağır silahlar, hava ve deniz kuvvetleri grubunu muhafaza edemediği durumlarda etkilidir. Bu durumda tüm dikkat eğitim, tutarlılık, ülke nüfusunun lojistik desteği ve sivil savunma güçlerinin ve araçlarının hızlı bir şekilde konuşlandırılmasına verilir. Bu sistem altında, ulusal güvenliğin tüm özneleri, sadece devletin güvenlik güçleri değil, aynı zamanda işletmeler, kurumlar, kuruluşlar (sahiplik biçimlerine bakılmaksızın) ve cumhuriyet vatandaşları da dahil olmak üzere devletin savunma kapasitesini sağlama sürecine dahil edilir. Milis sistemi kapsamında, halka silah, üniforma ve mühimmat sağlanır ve bu silahları vatandaşlar ikamet ettikleri yerde bulundurmakla yükümlüdür. Askerlik süresi kısaltılmıştır, ancak vatandaşların askeri eğitim becerilerini korumak için her yıl askeri eğitim kampları düzenlenmektedir. Bu model, ülkenin silahlı kuvvetlerinin sözleşmeye dayalı olarak faaliyet gösteren uzmanlaşmış birimlerinin ve Savunma Bakanlığı'nın savunma güçlerinin ve araçlarının operasyonel yönetimini ve koordinasyonunu yürüten yapılarının varlığını dışlamamaktadır. Abhazya Cumhuriyeti silahlı kuvvetleri reformuna 2026 gibi erken bir tarihte başlayacağız. Reformun görevi, ülkenin silahlı kuvvetlerinin seferberlik, teknik ve personel yeteneklerini sürekli olarak artırmak, etkili bir sivil savunma sistemi geliştirmek ve uygulamak, orta öğretim kurumlarında birincil askeri eğitim saatlerinin sayısının artırılması da dahil olmak üzere nüfusun eğitim seviyesini iyileştirmektir. Ayrıca reform, kolluk kuvvetlerinin askerileştirilmesinde önemli bir artış ve modern silahların, iletişimin, insansız hava araçlarının (İHA) ve bunlarla mücadele yöntemlerinin kullanımına ilişkin beceriler de dahil olmak üzere devlet memurlarına askeri eğitim verilmesini öngörmektedir.
  5. Silahlı kuvvetlerde reform yapmanın ve devletin savunma kapasitesini arttırmanın en önemli yönü, devlet bütçesinden tahsis edilen mali kaynakların harcanması üzerindeki kontrolün güçlendirilmesidir. Çalışmalarımızın ilk yılında, ülkenin silahlı kuvvetlerinin durumunu ve son on yılda bu amaçlar için tahsis edilen bütçe fonlarının hedeflenen harcamalarını denetlemek üzere bir devlet komisyonu kurulacaktır.
    İçişleri organlarının ve diğer kolluk kuvvetlerinin arşivsel sorunları, personelin mesleki eğitim seviyesinin düşük olması, ahlaki nitelikleri hizmetin amaç ve hedefleriyle uyuşmayan “tesadüfi” kişilerin sisteme girmesi, suçların uygun şekilde nitelendirilmemesi, yüksek personel devri, çalışanların yetersiz sosyal koruması ve resmi görevlerini yerine getirirken kararları, eylemleri veya eylemsizlikleri üzerinde kamu denetiminin olmamasıdır. İçişleri Bakanlığı, devlet güvenlik kurumları, Devlet Koruma Servisi ve güvenlik güçlerinin diğer yapılarının personel seviyelerinin aşırı olduğu ve ülke nüfusuyla orantısız olduğu açıktır. Bu yapıların reformu, personel seviyelerinin optimize edilmesini, personelin mesleki uygunluğunun test edilmesini ve İçişleri Bakanlığı, Devlet Güvenlik Servisi ve Devlet Koruma Servisi'nin yapısal reformunu içermelidir. Devlet Güvenlik Servisi'nin Sovyet döneminde var olan uygulamaya uygun olarak Abhazya Devlet Güvenlik Servisi'ne yeniden atanmasının tavsiye edileceğine inanıyoruz. Buna ek olarak, Devlet güvenlik kurumlarının reforma ihtiyacı vardır. Öncelikli faaliyet alanları, Devletin dış tehdit ve zorluklara karşı güvenliğini sağlamak, istihbarat ve karşı istihbarat faaliyetleri, sınır bölgelerinde sınır ve karşı istihbarat rejimini güçlendirmek ve Abhazya'nın Devlet yapılarının koruma seviyesini artırmak olmalıdır. Gürcistan ile yeniden silahlı çatışma tehdidi, önceliklerin doğru bir şekilde önceliklendirilmesini ve özel servislerin güçlerinin ve araçlarının mümkün olduğunca etkili bir şekilde kullanılmasını gerektirmektedir. Ekibimle birlikte ilk çalışma yılında yeni bir devlet güvenliği sistemi geliştirmeyi ve kolluk kuvvetlerinde reform için öncelikli adımları hazırlamayı planlıyoruz.
  6. Yolsuzluk ve ekonomik suçlarla mücadele, devletin ulusal güvenliğini sağlamanın stratejik hatlarından biridir. Bu doğrultuda şunları planlıyoruz:
    • Abhazya Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı'na bağlı Yolsuzlukla Mücadele Kamu Konseyi'nin oluşturulması;
    • Abhazya Cumhuriyeti'nde yolsuzlukla ve mali ve ekonomik suçlarla mücadele eden tek bir devlet organının oluşturulması. Bu kuruma, gelir ve gider beyannamelerinde belirtilen bilgilerin yanı sıra devlet memurlarının ve aile üyelerinin mülklerini kontrol etme hakkı verilmesi;
    • Mevzuattaki yasal boşlukları ortadan kaldırmak ve uygulama koşullarını iyileştirmek için “Devlet memurlarının ve aile üyelerinin gelir ve giderlerinin beyanı hakkında” Abhazya Cumhuriyeti Kanununda değişikliklerin yapılması;
    • “Çıkar Çatışması Hakkında” Abhazya Cumhuriyeti Kanunu'nun geliştirilmesi ve kabul edilmesi;
    • Yolsuzlukla mücadele ve suç gelirlerinin yasallaştırılması amacıyla devlet memurlarının yasadışı zenginleşmesi ile ilgili olarak Abhazya Cumhuriyeti Anayasası, Ceza Kanunu, Abhazya Cumhuriyeti Ceza Muhakemesi Kanunu'nda değişikliklerin yapılması;
    • Abhazya Cumhuriyeti Ceza Kanunu'nda bütçe fonlarının kötüye kullanılmasına ilişkin sorumlulukla ilgili değişikliklerin yapılması;
    • “Abhazya Cumhuriyeti Devlet Memurları Etik Kuralları ”nın geliştirilmesi ve kabul edilmesi, hükümlerinin ihlali için disiplin sorumluluğu sağlanması;
    • İhaleler ve kamu alımları ile ilgili mevzuatın kabul edilmesi;
    • Uluslararası işbirliği çerçevesinde, yolsuzluğa karşı önlemlerin yanı sıra kara para aklamaya karşı önlemleri güçlendirmek amacıyla, Rusya Federasyonu ile kamu hizmetine karşı suçlar, kara para aklama, terörizmin finansmanı ve diğer suçları işlediğinden şüphelenilen kişilerle ilgili ekonomik ve mali bilgilerin karşılıklı değişimi konusunda bir anlaşma imzalanması;
    • Rekabetçi işe alım ve personel rezervi oluşturulmasına ilişkin bir kanunun kabul edilmesi:
    • Seçim yolsuzluğu ile mücadele alanında seçim ve ceza mevzuatının sıkılaştırılması;
    • Devlet organları altında bağımsız kamu kontrol kurumlarının kurulması;
    • Yolsuzlukla mücadele alanında tematik materyallerin en iyi yazarları için bir yıl boyunca tam devlet finansmanı ile bağımsız medyanın desteklenmesi ve geliştirilmesi için bir fon oluşturulması;
    • Abhaz medyasının devlet organlarının bilgi, belge ve diğer materyallerine erişim yetkisinin genişletilmesi;
    • Yolsuzluğun devlete, topluma ve vatandaşlara verdiği zararlar, davranış kültürü ve geleneksel Abhaz etiğinin temelleri ile ilgili konuların orta öğretim kurumlarının müfredatına dahil edilmesi.
  7. Devletin ekonomik güvenliğinin sağlanması, tüm Devlet güvenlik sisteminin stratejik bir faaliyet alanıdır. Mevcut durum, bir dizi faktörün neden olduğu ülkenin ekonomik egemenliğine yönelik ciddi tehditlerin varlığına işaret etmektedir: ekonominin gölge sektörünün büyümesi, cumhuriyetin dış finansman kaynaklarına artan mali bağımlılığı, yüksek gri ve siyah ithalat oranlarının yanı sıra piyasayı korumak ve düzenlemek için etkili araçların eksikliği. Bu doğrultuda, kilit adımlar şunlar olacaktır: dış ticaret işlemlerinin tarife düzenlemesi önlemlerinin aktif olarak uygulanması, yerli emtia üretimini korumak için Abhazya'nın gümrük ve tarife politikasında değişikliklerin yapılması, ihracat ve ithalatın çeşitlendirilmesi. Makul bir yatırım politikasının geliştirilmesi ve uygulanmasına özel önem verilmelidir. Amaç, kamu çıkarlarını ve Abhaz iş dünyasının çıkarlarını korurken, cumhuriyete yatırım çekmek için elverişli ekonomik ve kurumsal koşullar yaratmaktır. Bu doğrultuda, diğer önlemlerin yanı sıra, Abhazya'da “Abhazya Cumhuriyeti Ekonomisinin Stratejik Açıdan Önemli Alanlarında Yabancı Yatırımların Kısıtlanması Hakkında” Kanunun kabul edilmesi planlanmaktadır.
  8. Abhazya Cumhuriyeti'nin enerji güvenliği şu anda en acil konudur. Bu alandaki durum felaket olarak adlandırılabilir. Burada ülkenin yeni yönetiminin acil ve operasyonel adımları gerekmektedir. Ben ve ekibim aşağıdakileri planlıyoruz:
    • Enerji sektöründeki durumu incelemek ve mevcut krizden çıkış yollarını bulmak için Cumhurbaşkanı'na bağlı bir devlet komisyonu kurulması;
    • Yabancı bir denetim şirketi ile anlaşarak şebekelerin durumu, üretim kapasiteleri, ölçüm ve kontrol sistemleri ile ana operatör Chernomorenergo'nun faaliyetlerinin bağımsız bir denetiminin yapılması
    • Abhazya Cumhuriyeti'nin tüm enerji sektörünün bir envanterinin çıkarılması;
    • Sovyet döneminde devlet bilançosunda yer alan üretim tesislerinin kamulaştırma koşullarının yasal olarak değerlendirilmesi. İhlallerin tespit edilmesi durumunda, tesislerin devlet mülkiyetine iade edilmesi;
    • Enerji sektörünün krizden hızlı bir şekilde kurtarılması için hedefleri, görevleri, görevlerin yerine getirilme yöntemlerini, son tarihleri ve her aşama için sorumluları belirleyen bir yol haritasının geliştirilmesi ve uygulanması (son tarih - bir yıl);
    • Abhazya Cumhuriyeti'nin enerji sektörünün beş yıllık toparlanması ve geliştirilmesi için Devlet Planının geliştirilmesi ve uygulanması;
    • Abhazya Cumhuriyeti'nde kripto para madenciliği ve bileşenleri için ithalat, depolama, nakliye ve satış dahil olmak üzere ekipmanın dolaşımına tam bir yasak getirilmesi;
    • Kripto para madenciliği için özel ekipmanların ithalatı, depolanması, nakliyesi, işletilmesi, onarımı, satın alınması ve satışı için cezai sorumluluk getirilmesi;
    • Güç transformatörü ekipmanlarının ithalatı, depolanması, işletilmesi ve satışı için lisanslama getirilmesi;
    • Şebekeyle bağlantının kesilmesi, geç ödeme için ceza uygulanması veya yasal süreler içinde ödeme yapılmaması durumunda tarifenin iki katına çıkarılması yoluyla elektrik için ödeme konusunda mali disiplinin güçlendirilmesi;
    • Ana operatörün tüketicilerle tarafların sorumluluklarını belirleyen bağlayıcı sözleşmeler yapmasının zorunlu kılınması;
    • Abhazya Cumhuriyeti gümrük bölgesine, alternatif enerji kaynakları (güneş panelleri, rüzgar jeneratörleri vb.), elektrik ölçüm araçları, binaların ısı yalıtımı için gerekli inşaat malzemeleri, yapılar, geri kazanım ekipmanları ve ısı kayıplarını azaltmak için gerekli diğer ekipman ve malzemeler de dahil olmak üzere elektrik üretimi için ekipman ithal ederken katma değer vergisi ve gümrük vergilerinin oranının iptali;
    • Alternatif kaynaklardan (güneş panelleri, rüzgar türbinleri, küçük HES'ler ve diğerleri) elektrik üretmek için ekipman ithalatı, kurulumu ve bakımı konusunda uzmanlaşmış bireysel girişimciler ve tüzel kişiler için vergi teşviklerinin getirilmesi
    • Enerji üretim tesislerinin özel sahipleri ile enerji sektörünün ana operatörü arasında aşırı üretilen enerjinin genel şebekeye aktarılması sırasında karşılıklı uzlaşmaya yönelik yasal uygulama ve metodolojinin tanıtılması;
    • Elektriğin dikkatli tüketilmesi, sonbahar ve kış aylarında binalardaki ısı kayıplarının azaltılması, madenciliğin tespit edilmesinde devlet kurumlarının çalışmaları hakkında halkın günlük olarak bilgilendirilmesi, halkın elektrik kullanımını en aza indirmeye teşvik edildiği “Enerji Tasarruf Günleri ”nin başlatılması ve diğer faaliyetler hakkında bir bilgilendirme kampanyası;
    • Enerji sektörünün rehabilitasyonu ve geliştirilmesi için bir fon oluşturulması.

Yukarıdaki önlemlerin tümü, uygulama süresi bir yılı aşmaması gereken yol haritasının ilk adımlarıdır. Bu sektördeki diğer eylemler “Abhazya Cumhuriyeti Enerji Sektörünün Beş Yıllık İyileştirilmesi ve Geliştirilmesi Devlet Planı ”na dayanmalıdır. Bu sektörün gelişmesi için kritik bir koşul, İngur HES'in tüm altyapısının ve üretim kapasitesinin devlete ait olmasıdır. Yeni kapasitelerin inşası sırasında sektöre yatırım çekmenin temel koşulu, devletin zorunlu katılımı olmalıdır. Bu, Abhazya Cumhuriyeti'nin payının en az yüzde 51 olduğu bir üretim paylaşım anlaşması veya diğer benzer koşullar temelinde sağlanmalıdır. Bu gösterge, hedeflenmesi gereken asgari enerji bağımsızlığı seviyesinin yanı sıra piyasanın tekelleşmesini ve tarifelerle spekülasyon yapılmasını önlemek için bir araçtır.

Ekonomi

Aşağıdakileri ekonomi politikası alanında öncelikli tedbirler olarak değerlendiriyoruz:

  • Devletin muhasebe politikasının güçlendirilmesi ve ihlali için sorumluluk getirilmesi;
  • Hazırlık tedbirlerinin gerçekleştirilmesi ve 2027 yılında nüfus sayımının yapılması;
  • Birincil istatistiki bilgilerin oluşturulmasında istatistiki verilerin çarpıtılması sorumluluğunun getirilmesi;
  • Devletin sahip olduğu sabit varlıkların envanterinin çıkarılması, bu alandaki gerçek durumu yansıtan ve nüfusun bu bilgilere erişimini mümkün kılan Birleşik Devlet ve Yerel Yönetim Mülkleri Sicilinin oluşturulması;
  • Arazinin envanterinin çıkarılması ve yanlış kullanımına ilişkin sorumluluk önlemlerinin sertleştirilmesi;
  • Abhazya Cumhuriyeti Arazi Kadastrosunun kabul edilmesi.

Ekonomi politikası önlemlerinin planlanması ve uygulanması, bize göre, üç zaman aralığında gerçekleştirilmelidir: küçük işletmelerin desteklenmesi ve operasyonel düzenlenmesi alanında kısa vadeli dönem (bir yıla kadar). Bu düzeyde, bütçenin harcama kısmının optimizasyonu, daha etkin vergi idaresi, tarife politikasındaki değişiklikler ve mali disiplinin güçlendirilmesi sırasında yoğunlaşan öz kaynaklar pahasına ekonomik kalkınmanın öncelikli alanlarında küçük işletmelere iskonto refinansman oranı düzeyinde kredi verilmesini öneriyoruz. Küçük işletmeleri kapsayan ekonominin reel sektörünün planlanan finansmanı yılda 500 milyon rubleye kadar çıkmaktadır.

İkinci seviye, yerli ve yabancı yatırımcıların katılımıyla gerçekleştirilebilecek orta ölçekli işletmelere yönelik destektir. Yatırım projesi uygulama biçimleri hem doğrudan hem de portföy olabilir. Bu hedefe ulaşmak için menkul kıymetler piyasasının işleyişine yönelik yasal mekanizmaların geliştirilmesi ve gerekli altyapının oluşturulması önemlidir. Bir başka katılım şekli de kamu-özel sektör ortaklığı olabilir. Abhazya'da kredi verme veya devletin doğrudan finansal katılımının mümkün olmadığı koşullarda orta ölçekli işletmelere destek, projenin geri ödeme süresi boyunca işletmeler için bir avantajlar ve tercihler sistemi sağlanması yoluyla gerçekleştirilebilir.

Tarımsal sanayi kompleksi, Abhazya ekonomisinin en karmaşık ve hassas sektörüdür. Bu sektörün operasyonel yönetiminde devletin rolü en yüksek olmalıdır. Buradaki temel sorunlar istikrarsız yapı, değişen pazar koşulları, nüfusun düşük tarımsal-teknik okuryazarlık seviyesi, zayıf mekanizasyon, ürünler için pazar eksikliği ve tarımsal ürünlerin ithalatına karşı düşük korumadır. Bu doğrultuda şunları planlıyoruz:

  • Tarımı desteklemek için bütçenin harcama kısmının yılda 150 milyon rubleden 400 milyon rubleye çıkarılması;
  • Sanayinin yapılandırılması ve Abhazya Cumhuriyeti'nin tarım-sanayi kompleksinin geliştirilmesi için Stratejinin geliştirilmesi;
  • Pazarların çeşitlendirilmesi - tarım ürünlerinin ihracatı için yeni pazarların araştırılması;
  • Mevsimsel ithalat vergileri de dahil olmak üzere tarım ürünleri ithalatını sınırlamak için gümrük ve tarife araçlarının aktif olarak uygulanması;
  • Sınır geçişlerindeki gayri resmi ödemeler de dahil olmak üzere tarım ürünleri ihracatında gereksiz nakliye ve lojistik maliyetlerinin ortadan kaldırılması;
  • Nadasa bırakılan arazileri açan çiftliklerin sübvanse edilmesi;
  • Ülkenin gıda güvenliğinin sağlanması bağlamında tahıl ürünlerinin ekiminin teşvik edilmesi ve hayvancılığın desteklenmesi;
  • Sektörün gelişmesi için gerekli tarımsal ürünlerin ithalatında KDV oranının iptal edilmesi.

Abhazya Cumhuriyeti'nin dış ekonomik politikasına ve gölge ihracat-ithalat operasyonlarına karşı mücadeleye özel önem vereceğiz. İthalatı düzenlemek için tarife araçlarının kullanımına mümkün olan en kısa sürede geri dönmenin, iç pazarı etkili bir şekilde koruyacak ve tüketici fiyatlarındaki aşırı artışları önleyecek yeni bir gümrük tarifesinin oluşturulmasının gerekli olduğunu düşünüyoruz. Abhazya'nın tarife politikası, ekonomik kalkınma için uzun vadeli planlarla uyumlu olmalı, Abhazya'nın kaynak potansiyeline sahip olduğu alanlarda, özellikle sebze yetiştiriciliği, bahçecilik, balık çiftçiliği, kabakgiller, mısır ve diğerlerinin yetiştirilmesinde girişimcilik faaliyetleri için teşvikler yaratmalıdır.

Tatil köyü ve turizm endüstrisi aktif olarak gelişmektedir, ancak bu gelişme gelişigüzeldir, düşük hizmet kalitesi, tatilcilerin boş zamanları ve eğlenceleri için zayıf altyapı vardır, yeni turist rotalarının organizasyonuna çok az dikkat edilmektedir. Özellikle Abhazya'nın doğu bölgelerinde bu endüstrinin gelişmesi için temel strateji, küçük konaklama tesislerinin mümkün olan en geniş şekilde geliştirilmesinin yanı sıra küçük otellerin ve tatil evlerinin inşası ve işletmeye alınması için koşulların yaratılması olarak düşünüyoruz. Böyle bir plan, toplam gelirin nüfus arasında geniş bir şekilde dağılması nedeniyle ekonomideki çarpan etkisini artırmaya olanak tanır. Ayrıca ülkede dağ turizmi, ekoturizm, etno parklar ve eğlence merkezlerinin oluşturulmasının umut verici gelişme alanları olmaya devam ettiğine inanıyoruz.

Sektör gelişiminin sistematikleştirilmesi çerçevesinde ekibimiz, Abhazya Cumhuriyeti'nin tatil ve turizm alanının geliştirilmesi için bir program geliştirmeyi, tatil ve turizm alanındaki nesnelerin sertifikalandırılması için bir sistem oluşturmayı, sağlanan hizmetlerin kalitesi üzerindeki kontrol önlemlerini güçlendirmeyi ve cumhuriyet dışındaki Abhazya tatil beldeleri için aktif bir bilgilendirme kampanyası yürütmeyi planlamaktadır.

Abhazya'nın bütçe, vergi ve maliye politikası reformlar çerçevesinin dışında kalamaz. Son birkaç yıldır, ülkenin mali ve ekonomik yetkilileri, iş dünyası ve halk üzerindeki mali baskıyı sürekli olarak arttırmaktadır. Bütçenin gelir kısmının şimdiden 10 milyar rubleyi aştığını, ancak bunun vatandaşlarımızın ücret, sosyal yardım ve emekli maaşlarının seviyesini etkilemediğini not ediyoruz. Bu paranın neredeyse yarısı devlet gücü ve kolluk kuvvetleri sisteminin sürdürülmesi için harcanmaktadır (4 milyardan fazla). Devletin bütçe öncelikleri, iktidar yapılarının ve bürokratik aygıtların idamesi için yapılan harcamaların istikrarlı bir şekilde artmasına doğru kaymaktadır. Hükümetin ve cumhurbaşkanının fonları şişirilmiş ve kontrolsüz bir şekilde harcanarak geçen yıl 700 milyon rubleyi aşmıştır. Aynı zamanda ekonominin reel sektörü ve tarım da artık prensibine göre finanse edilmektedir. Son beş yılda, devlet yapılarının bakımı için yapılan harcamalar, çalışan sayısındaki artışla birlikte iki katına çıktı. Aynı zamanda bu durum iş verimliliğini de etkilememektedir.

Mevcut koşullar altında, devlet gücü sisteminin idamesi için yapılan bütçe harcamalarının tüm devlet gelirlerinin %25'ini aşmayacak bir düzeye indirilmesinin doğru olduğuna inanıyoruz. Personel seviyelerini optimize etmeli, ulaşım hizmetleri, seyahat ve ağırlama harcamalarını azaltmalı ve bütçe fonlarının kötüye kullanımı için cezai sorumluluk getirmeliyiz.

İş dünyası üzerinde sürekli artan vergi baskısı, KDV'nin adil olmayan ve seçici bir şekilde uygulanması, sosyal açıdan önemli mallar üzerindeki gümrük vergilerinin artması Abhaz girişimcileri gölgelere gitmeye zorlamaktadır. Sosyal açıdan önemli malların belirli kategorilerindeki KDV oranlarını %5'e düşürmeyi, aynı zamanda verginin idaresini güçlendirmeyi ve yetkililer tarafından dağıtılan belirli iş katılımcıları için haksız avantajları gözden geçirmeyi öneriyoruz. Özellikle gümrüksüz ticaret olanaklarının yerli ithalatçıların aleyhine olacak şekilde yaygın olarak kullanılmasıyla ilgili olarak tüketim vergilerinin toplanmasına ilişkin gümrük mevzuatının değiştirilmesi ve tatil ve turizm tesislerinde mali disiplinin geliştirilmesi. Hedef, bütçenin gelir kısmını 20-25 milyar rubleye çıkarmaktır ki bu da düzgün bir yönetim ve zimmete para geçirme ve suistimalin önlenmesi ile mümkündür.

Son olarak, Ekonomi Bakanlığı'nın ülkenin ekonomik yaşamındaki rolünü ve önemini kökten değiştirmek, makul ve zamanında maliye politikası önlemlerinin uygulanması, iş dünyası ile yakın işbirliği ve hem iç hem de dış pazarlarda çıkarlarının korunması yoluyla süreçlerin tam teşekküllü bir ekonomik düzenlemesine geçmek, ithal ikamesi için her türlü uygun maliyetli fırsat için çaba sarf etmek, yeni pazarlar aramak, girişimcilerimize erişim hakkı için ekonomik ve ekonomik olmayan destek sağlamak gerekmektedir.

Abhazya Cumhuriyeti'nin yatırım politikası, genel kabul görmüş, medeni yatırım faaliyeti düzenleme mekanizmalarına dayanmalıdır. Yabancı sermayeye yerli işletmelere tanınmayan aşırı ayrıcalıklar tanıyarak kaynaklara erişimde yapay bir dengesizlik yaratmak kabul edilemez. Özellikle de tatil ve turizm sektörü gibi ekonominin aktif olarak gelişmekte olan sektörleri söz konusu olduğunda. Ülkenin yatırım ortamının iyileştirilmesine yönelik en önemli adımlar arasında öncelikle kurumsal sorunların ortadan kaldırılması yer almaktadır:

  • Ülkedeki siyasi istikrarsızlık (bu sorun anayasal ve yasal reformlarla ve anayasal ve sosyo-politik krizlerin üstesinden gelmek için etkili mekanizmaların oluşturulmasıyla çözülür);
  • Yetkililerin yüksek düzeyde yolsuzluk yapması (bu sorun yetkililerin tutarlı ve istikrarlı çalışmalarının yanı sıra toplumun desteği ve denetimi ile çözülür);
  • Mevzuatın istikrarsızlığı (yatırımcılara yatırımları için yeterli ayrıcalıklar ve garantiler sağlayan “Yatırım Faaliyetleri Hakkında Kanun” Cumhuriyet'te yürürlüktedir; ayrıca, ulusal mevzuat güçlendirilecek, yabancı yatırımlara el konulması hariç tutulacak ve mevzuattaki olumsuz değişikliklerden muafiyet de dahil olmak üzere korunmaları için ek garantiler getirilecektir);
  • Zayıf kanun uygulama sistemi ve yaygın suçluluk (kanun ve düzenin sağlanması, ekibimizin çalışmalarının en önemli alanıdır ve bu olmadan devletin tam ve istikrarlı gelişimi mümkün değildir; hukukun üstünlüğü ve cezanın kaçınılmazlığı ilkeleri, yetkililerin meşruiyetini artırmanın ve uluslararası arenada cumhuriyete olan güveni artırmanın anahtarıdır);
  • Vergi sisteminin istikrarsızlığı (devam etmekte olan ekonomik reformlar çerçevesinde, aşırı tarifeler ve oranlar içermeyen, işletmelerin yasal olarak çalışmasına olanak tanıyan, açık ve anlaşılır bir vergi sistemi oluşturulması gerekmektedir ve mevzuatın şeffaflığı, aleniyet ve ekonomik makamların karar alma sürecindeki açıklığı planlamadaki belirsizliği en aza indirmektedir).

Bize göre, Abhazya'nın yatırım politikası oldukça yeterli yasal düzenleme araçlarına sahiptir, tek sorun siyasi ve ekonomik sistemin istikrarsızlığı, bürokratik aygıtın sapkın davranışı, ülkedeki zor kriminojenik durum ve yetkililerin yabancı ortaklarımızın güvenini uyandıramayan durumu düzeltme niyetlerinin olmamasıdır.

Ekonomik bloğun sonunda, Abhazya'nın doğu bölgelerinin kalkınmasından bahsetmek istiyorum. Bu bağlamda, beş yıllık özel bir programın geliştirilmesi ve benimsenmesi ile ülkenin depresif bölgelerinin kalkınmasının program hedefli yönetimini planlıyoruz. Bu önlemlerin amacı, Tkuarchal, Ochamchir ve Gali bölgelerinde uygun bir vergilendirme, yönetim ve projelerin kredilendirilmesi rejimi ile iş için rahat koşullar yaratmaktır. Her şeyden önce, küçük işletmeler çerçevesinde yeni konaklama tesislerinin oluşturulması söz konusu olacaktır. Ekibimiz ayrıca, kentin yeniden canlandırılması ve ekonomik büyüme için gerekli koşulların yaratılması amacıyla Tkuarchal kenti sınırları içerisinde Serbest Ekonomik Bölge (FEZ) oluşturulmasını değerlendirmektedir.

Sosyal alan

Abhazya Cumhuriyeti sosyal yönelimli bir devlet olmalıdır. Bu, iç politikaya, devlet bütçesinin önceliklerinin belirlenmesine, devlet makamlarının kararlarına ve kamu çıkarlarının korunması ve gerçekleştirilmesine yansıtılmalıdır.

Eğitim

Eğitim seviyesi, toplum ve devletteki mevcut sorunları etkileyen kilit bir faktördür. VatandaĢların eğitim düzeyi ile halkın yurttaĢlık bilinci düzeyi, iktidar kurumlarının güçlendirilmesi, hukukun üstünlüğü ilkelerine uyulması, cezanın kaçınılmazlığı, yolsuzlukla mücadele ve yolsuz davranıĢlara karĢı olumsuz tutumların oluĢturulması ve merkezi ve yerel yönetimlerin topluma karĢı sorumluluğu arasında doğrudan bir neden-sonuç iliĢkisi kurulabilir.

Kuşkusuz eğitim seviyesi ülkenin sosyo-ekonomik kalkınma potansiyelini doğrudan etkilemektedir. Bu nedenle gelecek nesillerin eğitimine yapılan devlet yatırımları her yıl artırılmalı ve bu alanın finansmanına öncelik verilmelidir. Bu alandaki ilk öncelikli adımların şunlar olduğuna inanıyoruz:

  • Ülkedeki eğitim politikasının ana hedeflerini, yöntemlerini ve uygulama araçlarını belirleyecek olan “Abhazya Cumhuriyeti Ulusal Eğitim Doktrini ”nin geliştirilmesi ve kabul edilmesi;
  • Modern yöntemler temelinde birleşik ulusal eğitim müfredatının geliştirilmesi, tüm devlet orta öğretim kurumlarının birleşik standartlara geçişi;
  • Öğretmenlerin mesleki uygunluklarının izlenmesi, eğitimleri için gerekliliklerin belirlenmesi, mesleki gelişim programlarının uygulanması ve kendilerini geliştirmelerinin teşvik edilmesi için bir sistemin uygulamaya konulması;
  • Öğretmen maaşlarının artırılması, niteliklerine, deneyimlerine ve performanslarına göre farklılaştırılması ve sosyal güvence ve yardımların genişletilmesi (ülkedeki öğretmenlerin ortalama maaşı en az 50.000 ruble, üniversite öğretmenlerinin maaşı ise en az 70.000 ruble olmalıdır);
  • Ülkedeki eğitim faaliyetleri için gerekliliklerin sertleştirilmesi, lisans verilmesi için daha katı kriterler getirilmesi;
  • Cumhuriyetteki bilimsel faaliyetlerin sübvansiyon ve hibe şeklinde mali destek yoluyla teşvik edilmesi;
  • Abhazya'nın devlet üniversitesi, enstitüleri, bilim ve eğitim merkezleri temelinde ülkede yabancı ortaklarla ortak bilimsel programların uygulanması için vergi (her türlü vergiden muafiyet ile), idari ayrıcalıklar, tercihler, devlet garantilerinin oluşturulması;
  • Personel eğitimi ve cumhuriyetin personel rezervinin oluşturulması alanında devlet yetkilileri ile Abhaz Devlet Üniversitesi arasındaki etkileşimin yoğunlaştırılması, vb.

Ekibimiz, ülkemizin kaynaklarının, okul öğrencilerine eğitim materyallerinin devlet tarafından sağlanması, okulların bilgisayar ekipmanlarıyla donatılması ve eğitim sürecinde modern dijital teknolojilerin daha geniş bir şekilde tanıtılması sorununu çözmemize izin verdiğine inanmaktadır.

Sağlık hizmetleri

Sağlık hizmetlerinin kalitesi ve güncelliği büyük ölçüde tıbbi kurumların çalışmalarının sistematik hale getirilmesine ve devlet ve toplum tarafından kontrol edilmesine bağlıdır. Ne tür bir tıbba sahip olduğumuza karar vermek önemlidir - ücretli mi yoksa ücretsiz mi? Eğer vatandaĢlar ve sağlık çalıĢanları arasındaki ticari iliĢkiler gayri resmi olarak zaten mevcutsa, ülkedeki tıbbi bakımın ne kadarının vatandaĢlar, ne kadarının devlet tarafından karĢılandığının kesin olarak belirlenmesi ve yasallaĢtırılması gerekmektedir.

Bir diğer sorun da, sunulan hizmetlerin kalitesindeki düşük büyüme dinamiğine karşın sağlık çalışanlarının sayısındaki sürekli artıştır. Bu alanın çalışmasını olumsuz etkileyen bir diğer faktör de devletin büyük mali kaynaklarını emen ve sonuç vermeyen ilaç pazarıdır. Nüfusun sosyal olarak korunmasız kesimleri tıbbi ilaç sıkıntısı çekmeye devam etmektedir. Öte yandan, sağlık çalışanlarının ücret düzeyi düşük kalmaya devam ediyor, devletin sosyal güvenceleri yetersiz, teknik ekipman zayıf, profesyonel personel sıkıntısı var, Rusya'ya uzman akışı var ve genç uzmanların tıp üniversitelerinde okuduktan sonra evlerine dönmeyi reddetmeleri var. Tüm bu sorunlar acil çözüm gerektirmektedir ve ancak bu alanda büyük ölçekli reformların hayata geçirilmesiyle aşılabilir.

Ekibimiz, vatandaşlar için zorunlu sağlık sigortası getirilmesi, doktorların ve sağlık çalışanlarının mesleki eğitimlerine ilişkin gerekliliklerin arttırılması ve vatandaşlara ücretsiz olarak sağlanan hizmetlerin net bir listesinin tanımlanması yolunun izlenmesinin doğru olduğuna inanmaktadır.

Hamileliğe yönelik tıbbi desteğe, doğum evlerinin ve perinatal merkezlerin çalışmalarına özel önem verilmelidir. Bu hizmetlerin halka ücretsiz olarak sunulması gerektiğine inanıyoruz.

Demografi ve geri dönüş

Bize göre demografik sorunun çözümü her şeyden önce sosyo-ekonomik alanda yatmaktadır. Bugün gözlemlenen doğum ve ölüm oranları arasındaki feci dengesizliğin üstesinden ancak vatandaşların refahının, ekonomik istikrarın ve geleceğe duyulan güvenin arttırılması, altyapı, eğitim ve sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesinin yanı sıra genç nesiller arasında aile otoritesini güçlendirmeyi amaçlayan ahlaki ve etik tutumların oluşturulmasıyla gelinebilir.

Demografik sorunun çözümü, nüfusu artırma ve ulusu koruma stratejisinin bir parçası olarak kapsamlı bir eylem gerektirmektedir. Bununla birlikte, vatandaşları aile kurmaya ve çocuk sahibi olmaya teşvik etmek için acil önlemler alınması gerekmektedir. Bu önlemler şunlar olabilir.

  • Çocuksuzluğa daha yüksek gelir vergisi getirilmesi;
  • Terfi, seçimle gelinen görevler ya da resmi gelişimle ilgili diğer kısıtlamalar (ailesine ve çocuklarına karşı sorumluluk duymayan bir kişi ulusa karşı sorumluluğunu tam anlamıyla hissedemez);
  • Aile kurumunun ve geleneksel değerlerin okuldan itibaren teşvik edilmesi, Devlet televizyonunda aktif bir bilgilendirme kampanyası ve toplumun tüm kurumlarının tartışma sürecine dahil edilmesi;
  • Genç ailelere, aile kurmaları ve çocuk sahibi olmaları halinde toplu para yardımı Ģeklinde maddi destek programları;
  • Halkımıza özgü olmayan davranışların kınanması suretiyle sadece kurumsal düzeyde değil, aynı zamanda mevzuat yoluyla da düğün törenlerinin ölçeğinin sınırlandırılması.

Geri dönüş, ulusun korunması ve geliştirilmesi için diğer önemli ana hat olmaya devam etmektedir. Devletin bu süreçteki temel rolü, yurttaşlarımızın geri dönüşü için gerekli koşulları yaratmaktır. Ancak, uygulamanın da gösterdiği gibi, devletin son otuz yılda bu yönde izlediği politika etkisiz kalmıştır.

Demografi konusunda olduğu gibi, bu sorunun çözümü de büyük ölçüde devletimizin gelişmişlik düzeyine ve yurtdışındaki tüm diasporalarla etkileşim faaliyetine bağlıdır. Son yıllarda bu bağlantı zayıfladı: Abhazya dış dünyaya kapalı kalmaya devam ediyor ve kurumların çöküşü, ekonomik kriz ve kolluk kuvvetleri ile ilgili sorunlar durumu daha da kötüleştirdi. Bu sorunların çözülmesi, Abhazların tarihi vatanlarına dönmeleri için gerekli ön koşulları yaratacaktır.

Gençlik politikası ve spor

Günümüz gençliğinin temel sorunlarını, birey ve toplum için faydalı değerlerin eksikliğinde, internet ağları ve mesajlaşma programlarından gelen ilkel bilgi içeriğiyle doldurulan ideolojik boşlukta ve sapkın ahlaki ve etik tutumlarıyla küresel kültürün etkisi altında görüyoruz.

Gençlerin uyuşturucu ve etkili madde kullanımı yoluyla gerçeklikten kaçma arzusu ya da adaletsiz sosyal yaşam, yetkililerin yozlaşmış davranışları, kanunsuzluk ve ekonomik beklentilerin eksikliği karşısında kendini geliştirme ve eğitim motivasyonunu kaybetmesi özellikle tehlikelidir.

Bu nedenle gençlik politikası, devlet gücü sistemindeki reformlar, yolsuzlukla mücadele ve ülkenin ekonomik kalkınmasıyla yakından bağlantılıdır. Yetkililer, inşa etmeye çalıştığımız yeni devletin imajını topluma sunmalı ve vatandaşlarının sahip olması gereken değerleri ifade etmelidir. Bu bağlamda, halkımızın etik kodu olan Apsuara'ya dikkat etmek özellikle önemlidir. Bunun kodifiye edilmesi ve yaygınlaştırılması, ulusal bilincin oluşmasında önemli bir adım olabilir: sağlıklı bir yaşam tarzı sürmeyi, insanlara saygı göstermeyi ve gelenekleri onurlandırmayı moda ve prestij haline getirmek.

Ancak buna ek olarak, gençlik politikasının uygulanmasında, özellikle sporun yaygınlaştırılması ve geliştirilmesiyle bağlantılı olarak pratik adımlara da ihtiyaç vardır. Bu konudaki öncelikler aşağıdaki şekilde özetlenebilir:

  • Kitle iletişim araçlarında sağlıklı bir yaşam tarzının aktif bilgi propagandası;
  • Spor salonlarının, sağlık ve fitness kulüplerinin ve açık hava spor alanlarının inşası veya yeniden inşası;
  • Fiziksel kültür, spor ve gençlik politikası için devlet bütçesinden yapılan harcamaların iki katına çıkarılması (300 milyona kadar)
  • Ülkedeki tüm kolluk kuvvetlerinin tüm personeli için fiziksel uygunluk standartlarının getirilmesi ve bunlara uyulmasının sıkı bir şekilde denetlenmesi;
  • Orta öğretim kurumlarının spor salonlarının yeniden inşası;
  • Ülke dışında eğitim için bir hibe sisteminin oluşturulması;
  • Abhaz gençleri arasında eğitim, spor, çevre koruma, sosyal ve toplum çalışmalarındaki başarılar için yıllık yarışmalar düzenlenmesi ve Başkanlık fonundan bir ödül şeklinde teşvik edilmesi;
  • Uluslararası yarışmalarda birincilik kazanan Abhaz sporcular için mali ödüller ve değerli hediyeler ve diğer destek önlemleri uygulamasının başlatılması.

Sosyal destek tedbirleri ve emekli maaşları sisteminde reform yapılması

Sosyal destek ve emeklilik sisteminin reformu, devlet aygıtının idame maliyetini azaltmak ve karar alma süreçlerini basitleştirmek amacıyla bütçe dışı fonların optimize edilmesini hedeflemelidir. Kanaatimizce, ülke vatandaşlarına sosyal yardım sağlama koşullarının açık bir şekilde düzenlenmesi temel önem taşımaktadır. Sosyal yardımların yetkili organlar aracılığıyla değil de doğrudan Başbakan ya da Cumhurbaşkanı tarafından sağlanması uygulaması kabul edilemez. Bu durum hukukun üstünlüğü ilkelerini ihlal etmekte, tarafsızlık ve hakkaniyet ilkeleriyle çelişmekte ve bütçe fonlarını yöneten yöneticiler açısından suistimal koşulları yaratmaktadır.

Sosyal politika, toplam devlet bütçesi harcamalarının %3'ünden biraz daha azını oluşturmaktadır ve bu da bütçeyi sosyal odaklı olarak nitelendirmemize izin vermemektedir. Bize göre bu gösterge en az %11 öncelikli olmak üzere %5'e çıkarılmalıdır.

Devlet bütçesinin imkanları ve ülkenin ekonomik potansiyeli, sosyal ödemelerin boyutunun en az 2-3 kat artırılmasına ve Rus emekli maaşı almayan vatandaşların emekli maaşlarının 10-15 bin ruble seviyesine çıkarılmasına izin vermektedir.

Ekoloji

Abhazya ekolojik bir devlettir ve Abhazya Cumhuriyeti Halk Meclisi - Parlamentosu'na sunmayı planladığımız ilk girişimlerden biri “Ulusal Kaynakların Korunması Hakkında” Anayasal Yasa olacaktır. Bu yasa sürdürülebilir kalkınma ilkeleri üzerine geliştirilecek ve Abhazya topraklarında ekonomik projelerin uygulanması için katı çevresel gereklilikler ve standartlar belirleyecektir.

Ayrıca, ormansızlaşma üzerindeki kontrolün tamamen yasaklanmasına kadar sıkılaştırılmasının, Abhazya Cumhuriyeti sularındaki balık kaynaklarının çıkarılmasının denetiminin güçlendirilmesinin ve koruma altındaki doğa rezervlerinin topraklarında herhangi bir inşaatın kabul edilemez olmasının sağlanmasının önemli olduğunu düşünüyoruz. Buna ek olarak, yabani fauna popülasyonunu eski haline getirmek için üç yıllık bir süre için avlanmaya tam bir moratoryum getirilmesi önemlidir.

Kültür ve koruma: Abhaz dili

Abhaz dilini korumaya yönelik önlemler kültürel gelişimle doğrudan bağlantılıdır. Son otuz yılda halkımız arasında anadile olan ilginin azaldığını gördük. Dışarıdan gelen güçlü kültürel ve bilgisel etki, Abhaz dilinin devletin korumacı desteği olmadan başarılı bir şekilde rekabet etmesine izin vermiyor.

Her şeyden önce, Abhaz dilinin sadece belge dolaşımında değil, aynı zamanda toplumla etkileşimde de kullanılması açısından devlet yetkililerine yönelik gereklilikleri sıkılaştırmak gerekiyor. İkinci önemli yön, çeviri için kavramsal bir aygıtın oluşturulması ve okul öncesi kurumlar, ortaokullar ve yükseköğretim kurumları için öğretim materyallerinin oluşturulmasıdır.

Abhaz dilinin günlük yaşamda kullanımını yaygınlaştırmak için bilgilendirme ve farkındalık yaratma çalışmaları daha az önemli değil. Dil, özellikle gençler arasında çekici ve moda haline gelmeli, modern yaşam koşullarına uygun olmalı ve dijital dünyaya uyarlanmalıdır.

Uzmanlarla birlikte, 2025 yılında bu yönde orta vadeli bir eylem programı geliştirmeyi ve bunu kamuoyuna sunmayı planlıyoruz.

Ayrıca, yıllık cumhurbaşkanlığı hibeleri de dahil olmak üzere, kamu kurumlarını ve vatandaşları Abhaz dilini yaygınlaştırmaya teşvik etmenin gerekli olduğuna inanıyoruz.

Kamu kurumlarını ve vatandaşları Abhaz dilini yaygınlaştırmak için yıllık cumhurbaşkanlığı hibeleri şeklinde motive etmenin de önemli olduğunu düşünüyoruz.

Kültürel destek alanında ekibimiz aşağıdaki öncelikli tedbirleri belirlemiştir:

  • Tüm tarihi mimari anıtların envanterinin tamamlanması ve bunların korunması alanında cezai sorumluluk da dahil olmak üzere ulusal mevzuatın sıkılaştırılması;
  • Ulusal sanat galerisi inşaatının tamamlanması;
  • Yaratıcı projeler için hibe fonları (sübvansiyonlar) şeklinde ülkenin müzik ve tiyatro gruplarına rekabetçi destek;
  • Uzun metrajlı, kısa ve belgesel film projeleri için yıllık en az 20 milyon ruble tutarında fon sağlanması şeklinde ulusal sinemanın gelişimi için rekabetçi destek;
  • Halk el sanatları ve zanaatlarının ve Abhaz kültürünün diğer unsurlarının canlandırılmasıyla uğraşan halk zanaatkarları için vergi muafiyeti ve patent ve lisans muafiyeti;
  • Tiyatro sanatı, sinematografi ve müzikal yaratıcı gruplarla uğraşan Abhaz tüzel kişiliklerinin gelir ve fonlarının vergilendirilmesinden muafiyet;
  • Özel tiyatro ve müzik ekipmanlarının yanı sıra sinematografi ve televizyonda kullanılan teknik ekipmanların ithalatında gümrük vergisi ve harç muafiyeti.

Dış politika

Abhazya'nın dış politikasının temel hedefi, Abhazya Cumhuriyeti'nin uluslararası alanda tanınmasıdır. Bu hedefe ulaşmak ancak stratejik müttefiki Rusya Federasyonu'nun desteği ile dış dünya ile aktif işbirliği ile mümkündür.

Rusya ile daha önce imzalanan anlaşmalar ve antlaşmalardan doğan yükümlülüklerin yerine getirilmesi, güvenlik, hukuk ve düzen, suçla mücadele, ekonomik ve sosyal alanlarda işbirliğinin derinleştirilmesi için koşulların yaratılması özellikle önemlidir.

Cumhuriyet için faydalı bir adım, Abhazya'nın Rusya'nın katılımıyla ekonomik ve gümrük entegrasyon birliklerine dahil olmasıdır.

Aynı zamanda, Rusya Federasyonu ile uzun vadeli ilişkilerin geliştirilmesi açısından, stratejik bir müttefikle dürüst ve samimi bir diyalog yürütmek, Abhazya Cumhuriyeti'nin ulusal çıkarlarının korunmasına dayalı konumunu zamanında ve tam olarak iletmek temel önem taşımaktadır.

Abhazya'nın yurtdışındaki diaspora ile aktif etkileşimi özel bir ilgiyi hak ediyor. Abhazya'nın uluslararası alanda tanınması ve pozisyonumuzun yaygınlaştırılması konularında diasporanın potansiyelinden yeterince yararlanılmamaktadır. Yurtdışındaki soydaşlarımızın ekonomik potansiyeli de tam olarak kullanılmamaktadır.

Kuzey Kafkasya'da Abhaz kültür merkezlerinin ve ticaret misyonlarının açılması, kardeş cumhuriyetlerle işbirliğinin yoğunlaştırılması çalışmalarımızın bir başka yönüdür. Bu bölümde, 1992-1993 yıllarında Abhazya'daki Vatanseverlik Savaşı'ndaki gönüllülere ve ailelerine verilen destekten de bahsetmeliyiz. Bu kategorideki vatandaşlar için vergi avantajları, tercihler, idari prosedürlerin basitleştirilmesi, izinlerin alınması ve diğer gerekli destek tedbirlerinin sağlanmasının uygun olacağını düşünüyoruz.

Hayatımızda ve ülkemizin yaşamında önemli değişikliklerin eşiğindeyiz. Eski, modası geçmiş sistem çerçevesinde daha fazla var olmak sadece devletimizin yıkımına ve toplumun çürümesine yol açar. Bağımsız ve egemen bir cumhuriyetin tarihinde yeni bir sayfa açma şansımız var - geleceğe, ülkemize ve her birimize olan inançla dolu bir sayfa. Seçim bizimdir.


Kaynak: Республикa Абхазия, 21 Ocak 2025 [DeepL ile tercüme edilmiştir]